recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af lyd system til stuen - begynder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af lyd system til stuen - begynder

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mkpenus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-Juni-2007
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af lyd system til stuen - begynder
    Sendt: 14-Juli-2007 kl. 19:20

Hejsa. Vi har lige invisteret i vores første fladskærms TV, og lyden er ret dårlig sammenlignet med det på vores gamle CRT. Samtidig så havde vi længe overvejet at opgradere til et mere avanceret lydsystem, og nu er tiden så rigtig.

Først prisen, vi er langt fra entutiaster på området, så billigt og godt.

Mit problem er lidt at jeg ikke ved hvad man skal se efter. Jeg har 3 spillekonsoller, vores DVD & min bærbare PC som vi ofte slutter til TV'et.

Først ville jeg blot købe et par højttalere og sætte til tv'et (via headphone stikket, det er vist det eneste stik til lyd-ud (usikker)), men det virker ikke som en god løsning.

Jeg skal altså bruge en løsning hvor jeg kan sætte mine maskiner til, så ikke lyden først skal op til fjernsynet, og så ud igennem headphones. Hvordan gør jeg dette når halvdelen af mine tilslutninger er scart? Og hvordan vil lyden så blive kontrolleret? Skal signalet fra TV'et så mutes, eller kan man stadig på en fix måde bruge instillingerne og volume knappen fra tv fjernbetjeningen.

Jeg takker for al jeres tid, og på eventuelle svar.

Mvh.

Michael Keller

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 19:27

Hvis ikke du vil investere i Surround, så er det da en god ide, at købe en Stereoforstærker og et par gode højttalere, og sende lyden fra TV, konsoller og DVD afspiller til forstærkeren. Der kan købes meget godt grej i f.eks DBA.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2005
Sted: Denmark
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 21:28

...og hvis du er interesseret i surround til en fornuftig penge så kunne du gå efter

Receiver
JVC RX-D701 anmeldt på recorder her. Koster ca. 5.400 kr.
JVC RX-D411. Koster ca 3.400 kr.
Begge har HDMI tilslutning til TV og opkonverterer bl.a. scart til HDMI.

Højttalere
KEF KHT2005.2. Er kraftig nedsat i Fona til 2.799 kr - SUPER tilbud for et godt 5.1 surround højttaler sæt.

Med ovenstående får du et setup hvor al lyd og billed er koblet direkte til receiveren og billed går til dit TV via et hdmi kabel. Receiveren foretager al switchningen.
Du kunne evt. få inspiration her.

Til top
bio-freak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-Juni-2007
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 23:13

Hej Michael,

Dit nye fjernsyn har helt sikkert andre udgange end headphone stikket. Der må findes 3 x phono stik et eller andet sted. (højre + venstre audio + video). Hvis ikke du har det kan du købe en scart adaptor der giver dig adgang til disse tre udgange via scartstikket.

Det er desværre ikke muligt at hente et audiosignal ud af et tv, hvor volumen på signalet er styret af tv'et (og dermed tv'ets fjernbetjening).

Dette gør det lidt besværligt når man gerne vil se tv med lyd ud over et stereoanlæg. Lyden du får ud fra TV'et er for fuld skrue, så du er nød til at bruge din forstærker / surround reciever til at skrue op og ned for lyden.

Du kan få utroligt meget lyd hvis du kigger efter Pioneer surround recievere + DVD hos www.cinemagic.dk. Højttalerne finder du hos www.harbosound.dk

Her er det muligt at sammensætte et kanon godt sæt til ialt ca 6000kr.

mvh Bio-freak.

----------------------------------------

Surround: Yamaha RXV650 + DVD-S550

Projector: Sanyo PLV-Z4

Højttalere: HarboSound system HS84

mvh Bio-freak.

------------------------------

Receiver: Yamaha RXV 650

DVD: Yamaha S550

Projektor: Sanyo PLZ-V4

Højttalere: Harbosound HS84
Til top
mkpenus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 23:18

Tak for jeres svar.

Jeg har måske skudt en smule over målet med at poste herinde, de prisforslag du kommer med vipmlo er en del over det jeg har lyst til at bruge på det.

Jeg tror et ikke surround system, med måske 2 gode højttalere der kan stå ved siden af fjernsynet er det vi søger, eventuelt med en subwoofer. De skal ikke koste alverden, gerne under 1000 kroner (nu brokker i jer sikker mht. kvalitet, men vi er altså som sagt ikke vilde ensutiaster på området).

Forstærkeren er jeg lidt mere puzzled med, altså, jeg vil gerne have en grundig forklaring her hvis nogen kan hjælpe mig:

Jeg har pt. følgende tilslutninger til tvet, og om muligt så skal en eventuel forstærker så være i stand til at samle disse signaler op, og sende dem ud til højttalerne:

1: Antenne (almindelig kabel tv signal fra væggen) - Hvordan kan dette splittes op i lyd? Og kan man få en forstærker som kan modtage antenne stikket, og så "beholde" lyden og sende billedet videre til tvet (vigtigt 4/5).

2: Wii - Min Wii er tilsluttet tvet via almindelig komponent kabler (tror jeg de hedder, de røde, hvide og gule stik), disse kan man vel bare sætte i forstærkeren ikke, og så den til billedet i fjernsynet? (semi-vigtigt 2/5)

3: Min PS2 konsol er tilsluttet med scart, ud over scart stikket er der også lyd udgang på kablet, så det kan vel også bare sluttet til en forstærker ikke? (semi-vigtig 2/5)

4: Min DVD afspiller er også tilsluttet via scart, her har jeg ikke set en mulighed for a splitte lyden, men der er 200 udgange bag på maskinen, så det skal jeg vel bare lige sætte mig ind i (meget vigtigt 5/5)

5: Min Xbox 360, den er tilsluttet via enkeltkablet som wii'en, men det er nogle andre kabler, de hedder "YPbPr" på fjernsynet, og jeg mener at de viser signalet i HD (det ser crisp ud) - så her skal forstærkeren vel også bare være i stand til at anvende den type kabel?

6: I en nær fremtid skal jeg have hivet en PS3 hjem fra mit arbejde også, den skal anvende HDMI, denne indgang skal forstærkeren så også kunne tage, og beholde lyden.

Alt i alt:

Forstærkeren skal kunne tage følgende:

Antenne
Komponent (rød/hvid/gul (dem til lyd) x 3
YPbPr
HDMI

Er det helt umuligt at få en maskine der kan klare det, til en fornuftig pris? Jeg skal for alt i verden bare undgå at bruge fjernsyntes højttalere, for de er katastrofale.

Mange tak for jeres tid.

Michael

Til top
mkpenus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 23:25

bio-freak. Hvis du mener at fjernsynet kan sende lyden ud, kan den så muligvis gøre det for alle de tilslutninger jeg har til tvet nu? Fordi alle de maskiner jeg beskriver er alle tilsluttet tv'et, og fungerer fint, bortset fra at lyden er forfærdelig.

Så hvis jeg kan lede lyden væk fra fjernsynet, og ud i et par højttalere, så er det helt sikkert en økonomisk perfekt løsning, så behøver jeg jo ikke noget til at administrere signalerne i midten (som en forstærker).

Og igen, undskyld hvis dette gider lorte kvalitet, vi er lige flyttet så midlerne er virkelig begrænsede, senere lover jeg at få surround =]

Så, det jeg søger her og nu er en billig (billig) løsning, hvor jeg blot kan få alt lyden fra tvet væk fra tvet selv og ud i nogle stereo standard højttalere ved siden af - som trods alt spiller bedre, også når de er forstærket af fjernsynet, end dem der følger med.

Lyden i mine sennheiser hørebøffer f.eks var ganske udemærket.

Tak igen, og undskyld alle spørgsmålene.

Michael

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9431
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 23:35

Hvilke TV har du købt ?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 23:38

Der er Audio Out på TV (Phono). På Wii er der Scart, Component og Composite. PS2 har Audio Out (Phono). DVD afspiller har Audio Out (Phono og S-Pdif). X-Box har også Phono og S-Pdif. PS3 ligeledes.

Så du behøver ikke nødvendigvis en Surround Reciver, men kan klare det med en Stereoforstærker, og en sådan kan fås brugt i god kvalitet til rimelige penge. Surround skal du op på Kr.6000, så er du rimeligt kørende.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
bio-freak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-Juni-2007
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 23:41

Hej igen,

Når alle dine tilslutninger til tv'et er ok. så er det måske ok at bruge headphoneudgangen. 

Du kan købe et sæt aktive højttalere med subwoofer, hvor du kan sende headphone signalet ned.

Jeg så et tilbud på et sæt Logitec højttalere, som du vil kunne bruge direkte. Jeg mener det var Fona eller Expert der havde dem til 1995kr.

2 999,-

THX®-certificering samt Dolby® Digital- og DTS®-hardwareafkodning sikrer ægte digital 5.1-lyd.

Samlet effekt (RMS): 505 watt
(2 x 62w, 2 x 62 w, 2 x 62 w, 1 x 69w,
1 x 180w)
Spidsbelastning: 1010 watt
Frekvens: 33Hz-20kHz
Signal-støj forhold: > 93,5 dB
Enheder:
Satelit: 3"
Subwoofer: 10"
Inkl. trådløs fjernbetjening samt
digital soundtouch kontrol center

http://www.logitech.com

Ellers hvis du allerede har en forstærker og 2 stereohøjttalere, så kan du lave et kabel med et 3.5mm steroe jack til fjernsynets headphone udgang ned til din forstærkers phono in. - på den måde kan du bruge det du har.

mvh bio-freak.

mvh Bio-freak.

------------------------------

Receiver: Yamaha RXV 650

DVD: Yamaha S550

Projektor: Sanyo PLZ-V4

Højttalere: Harbosound HS84
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 23:51

Hvis der ikke (men det er der) er Audio Out på TV, så kan der købes et Scartkabel, hvorpå der er monteret et audiokabel som så tilsluttes forstærkeren, så man får TV lyd til den. Alternativt kan der købes en adapter, som kan tilsluttes en ledig Scart tilslutning, og med et Phonokabel tilsluttes til forstærkeren.

Til top
mkpenus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 23:52

Okay, tak igen for svarene.

Nu vil jeg ikke blidt smide penge efter den billigste løsning, hvor stort et "gain" får jeg ved at anvende en steroforstærker fremfor phone stikket til et højttaler sæt som det bio-freak viste?

Er det overhovedet muligt at opnår surround når lyden kommer fra tvets headphone udgang, det så jo ud til at være muligt med det sæt til 3000,-

Takker

Michael

Til top
mkpenus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2007 kl. 00:02

Okay nu så kiggede jeg lige på Logitechs højttaler sæt, det ved navn Logitech Z5450 kan fås hos edbpriser for 1800 kroner, de har trådsløse baghøjttalere (nice! :)) og åbenbart en rigtig god lyd.

Noget i stil med dem er jeg ligenu _ret_ hooked på. Behøver jeg andet end dem for at få surround lyd ud af mine maskiner? Skal der en forstærker til i midten af dem?

Kom endelig med alternativer (som koster under 2000) til logitechs surround sæt der, for det virker godt nok lækkert :) (Der skal være fjernbetjening til lyd, samt trådløse baghøjttalere).

Michael

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu