|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Rulle ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 15-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 280 |
![]() Sendt: 11-Juli-2007 kl. 14:24 |
Hey. Jeg skal have opdateret min PC indenfor overskuelig fremtid så den også kan benyttes som mediacenter. Det bliver primært til filmafspilning. Jeg har trukket 1 HDMI kabel fra det rum PC'en skal stå i og til stuen med receiveren. Hvilket grafikkort skal jeg ud og finde? af krav kan nævnes:
Har jeg glemt noget? Hvad så med lydkortet? Som jeg kan forstå det så sætter man et link fra digitaludgangen på sit lydkort til sit grafikkort som så sender alt afsted i HDMI kablet.
På forhånd tak |
|
/Martin
|
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Du skal jo have noget der kan afvikle HD og det skal ikke alene have HDMI med lyd, men også HDCP på samme udgang, ellers kan du ikke afspille beskyttede HD-DVD eller Blu-ray-plader (uden at bruge Any-DVD). Det er ikke så let at få i grafikkort. Gad vide om der er nogle?
Hvad siger du til at skifte dit motherboard ud med et der har HDMI ud med lyd, indbygget grafik med HDCP og 7.1 lydkort? Og du er så nok nødt til at have ny CPU (måske). Det koster omkring 1000kr. Og måske en ramklods. Det afhænger af hvad du nu har. 1 GB kan fås for 255kr til dit formål. Du skriver ikke hvad du nu har? Måske du allerede har, så et bundkort kører, så ville det være ca. 500kr. Du kunne så afspille i 720P eller 1080i. |
|
![]() |
|
Rulle ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 15-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 280 |
![]() |
Hejsa, ja jeg glemte helt at skrive hvad jeg har nu, men planen er egentlig hele PC'en stå for større remake. Derfor kan et bundkort der kan det hele sagtens være en mulighed... Jeg havde bare lige spørgsmålet om grafikkortet klar nu Men er det ikke bedst at holde tingene adskilt? Synes som regel onboard kan være lidt noget hø. En ting er sikkert, det skal bygges op med en core 2 duo processor, men hvad der ellers skal være deri har jeg ikke besluttet, så jeg er åben for forslag.. Men som sagt skal den primært bruges til alm PC sammen med den skal afspille film, af forskellige formater. Jeg havde ikke planer om en HD eller blueray afspiller i den lige nu, det var mere for at prøve diverse gratis test klip man kan finde rundt omkring. |
|
/Martin
|
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Nej, onboard er ikke noget hø nødvendigvis, tværtimod. Nye tider tror jeg. Du skulle måske prøve Ken_T hjemmeside om HTPC og checke det lidt ud :) Link nederst. Core 2 duo er udmærket, men begrænser muligheden for et godt motherboard. Men det skal det være? Redigeret af Ken_T - 11-Juli-2007 kl. 15:55 |
|
![]() |
|
![]() |
Og så er en AMD x2 ok, den er stabil og sikker at anvende og man får mere for pengene. En core 2 duo er 20-30% hurtigere, men det handler jo om de bedste der kan fås.
Tager man en core 2 duo E6300 til måske 1100kr og sammenligner den med en X2 4600 til 850kr og prøvekører dem i forskellige spil af de mest kendte, så er forskellen minimal. Der er stort set den samme ydelse. Så det kommer altså an på hvad man sammenligner. Og hvis man ikke har behov for den optimale computer til spil, men blot satser på en stabil og hurtig HTPC, så er core 2 duo måske ikke det man absolut skal have fat i. Og det koster mindre. Strømforbruget er mindre på en core 2 duo. Ja, men der kigges på et gennemsnit. En CPU kører ikke bare på fuld load hele tiden men drosler ned. Så det endelige resultat er ikke så enkelt at afgøre. Når man skal lave en løsning som den du vil have, så skal man ikke kigge på den hurtigste CPU der kan fås som det afgørende, i stedet skal man lave noget der er stabilt og som kan opfylde de krav du stiller uden at det koster mere end der behøves. Der er mange hensyn at tage, ikke bare hastighed, hvis det væsenlige forringes. Redigeret af Ken_T - 11-Juli-2007 kl. 16:51 |
|
![]() |
|
Corax ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 351 |
![]() |
Det bedste grafikkort du kan vælge vil jeg sige er de nye fra AMD: HD2400XT og HD2600XT.
Med den medfølgende DVI->HDMI konverter så skulle de to kort netop kunne overfører lyd enten fra et PCI lydkort eller onboard igennem HDMI stikket sammen med billedet. De kalder det for HDMI audio. Udover det så har de noget der hedder Dedicated unified video decoder (UVD) som skulle reducere CPU forbruget væsentligt under video afspilling. Topmodellen HD2900XT skulle have HDMI audio men ikke UVD. HDMI Audio Redigeret af Corax - 11-Juli-2007 kl. 16:20 |
|
![]() |
|
![]() |
Ja, ok, vidste faktisk ikke de var kommet, selv om jeg ventede på dem. Nu har jeg checket adskillige websites for informationer omkring disse kort og det ser virkelig godt ud. Det er jo ikke engang dyre kort der er tale om. Det er rigtig at der er overførsel af lyd med HDMI . Og der er HDCP på alle udgaver, det kan man ikke regne med når der er tale om Geforce 8500 og 8600 kortene. Ydelsesmæssigt er det det samme i spil som Gforce kortene (8500GT 0g 8600GT sammenlignet med HD2400XT og HD2600XT, men de sidste vinder tilsyneladende ved afvikling af HD. Stærkt nok! link1 link2 edbpriser edbpriser2 Redigeret af Ken_T - 11-Juli-2007 kl. 17:41 |
|
![]() |
|
Bjarke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 923 |
![]() |
Hej mon ikke det du er ude efter, et bundkort med det hele? Fx dette Asus bundkort: http://www.hothardware.com/Articles/ASUS_M2AVM_HDMI/ koster ca. 500kr og har både HDMI som kunderstøtter HD_DVD og Blueray afspilning. Samt lyd i HDMI... DVI, VGA og Component udgang... Vist et rigtigt Video bundkort... (kan dog vist kun køre 2 ting af gangen) så skal man godtnok også have en processer og ram... Redigeret af Bjarke - 11-Juli-2007 kl. 18:41 |
|
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
|
|
![]() |
|
![]() |
Ja det er noget i den stil jeg skal efter kan jeg godt se.. Laver man så et link fra ens lydkort til grafikortet? Og kan jeg her have 2 skærme (TV og PC) koblet til på samme tid? Det bundkort der er også smart, men i min verden er onboard grafik jo stadig ikke optimalt? Men er selvfølgelig også 3 år siden jeg sidst opdaterede min pc |
|
/Martin
|
|
![]() |
|
Ulrikwich ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 967 |
![]() |
Du skal have et af de nye ATI grafikkort med de nyeste chips. Der er HW dekodning af MPEG4 samt onboard lyd således at HDMI understøtter HDCP fuldt ud. Der skal altså ikke laves nogle forbindelser mellem lydkort og grafikkort inde i pcen.
Fordelen ved dette er også at ved Vista er den eneste måde at afspille HD indhold med HDCP via grafikkort med lydchip på. Dette er en ny beskyttelse i det system. |
|
![]() |
|
Bjarke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 923 |
![]() |
Men gad vide om man så ikke kan køre lyden ud via det coax digitale lydudgang til forstærker hvis ens surroundforstærker ikke har HDMI indgang? |
|
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
|
|
![]() |
|
Ulrikwich ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 967 |
![]() |
Se her
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |