recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - opsætning af surround system, front, bag
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketopsætning af surround system, front, bag

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
per64 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Emne: opsætning af surround system, front, bag
    Sendt: 27-Juni-2007 kl. 22:25

Hej

Jeg skal til at opsætte et surround system og har brug for lidt hjælp.

Hvor højt skal/kan front højtalerne placeres .

hvor højt skal/kan bag højtalerne placeres.

Noget specialt krav til afstanden mellem  front højtalerne set i forhold til afstanden mellem baghøjtalerne højtalerne.  Må der være forskel.

min baghøjtaler kan kun placeres på bagvæggen. Et er den perfekt lytte position nået andet er alle de andre der sidder i stuen ,hvordan tager man hensyn til det.

Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2005
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2007 kl. 22:46
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2007 kl. 22:54

Oprindeligt skrevet af per64 per64 skrev:

Hvor højt skal/kan front højtalerne placeres .

I ørehøjde

hvor højt skal/kan bag højtalerne placeres.

Over ørehøjde , 2-2½m 

Noget specialt krav til afstanden mellem  front højtalerne set i forhold til afstanden mellem baghøjtalerne højtalerne.  Må der være forskel.

Ingen specielle krav. Du justerer afstanden i receiver setupet.

min baghøjtaler kan kun placeres på bagvæggen. Et er den perfekt lytte position nået andet er alle de andre der sidder i stuen ,hvordan tager man hensyn til det.

Se foregående link. www.dolby.com

Redigeret af vipmlo - 27-Juni-2007 kl. 22:55
Til top
per64 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-Juni-2007
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2007 kl. 23:25

ved ikke om jeg stillede spg præcist nok, prøver lige igen

hvis afstanden mellem front højtalerne kun er 2,5 meter må bag højtalerne så godt have en afstand på 4 meter.

hvor tæt på tv må front højtalerne forresten placeres.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2007 kl. 08:44

ved ikke om jeg stillede spg præcist nok, prøver lige igen

hvis afstanden mellem front højtalerne kun er 2,5 meter må bag højtalerne så godt have en afstand på 4 meter.

Det kan de vel godt med det stiller nok større krav til indstilling af korrekt afstande i forhold til lyttepositionen, samt en ordentlig balancering af kanalerne indbyrdes, der kan DVE være en hjælp da den har nogle gode testlyde hvor de feks simulerer en lyd hvor man indstiller niveauet så det lyder somom det kommer lige i midten af de 2 højtalere og sådan kan du køre hele vejen rundt, så tror jeg ikke du hører så stor forskel. 

Jeg har af plads nød mine højtalere stående lige ved siden af min skærm, jeg havde dem tidligere stående med næsten 5 meter imellem, og dette er klart bedst ved stereo, men til surround syntes jeg faktisk at placeringen lige på hver side af skærmen er bedre, man intensiverer lyden omkring billedet, og jeg syntes derfor det er vigtigt at fronterne og selvsagt centeren ikke placeres for lang fra skærmen da de jo skal samspille med skærmen, hvorimod at placeringen af evt sidehøjtalere og baghøjtalere ikke er ligegyldig men de omkranser ikke skærmen på samme måde, man kan i lettere udstrækning indstille sig ud af dårlig placering med dem end du kan med fronterne.

Det ser så dumt ud med en bold der hopper hen over skærmen, og når den er nået lidt over halvejs er lyden allerede helt ovre i det andet hjørne langt fra skærmen, hvorimod fronten følger meget billedet hvor siden og bagkanalerne er mere effekter som følger billedet men lidt mere diffust end fronten syntes jeg. 

Redigeret af rhsin - 28-Juni-2007 kl. 08:45
Mvh

René
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2007 kl. 09:02

Ja - men du skal justere din receiver til de faktiske afstande.

Hvad mener du ? De må placeres lige ved siden af dit tv. Men afstanden mellem fronthøjttalerne (højre og venstre) afgøres af hvor langt væk du sidder fra dit tv. 
Vinklen mellem din lytteposition og højttaleren skal være mellem 22 og 30 grader. Så kan du med lidt cosinus/sinus beregne afstanden. Du kan også lave en tegning med en vinkelmåler.....
Eller også kan du bare sætte afstanden mellem dine fronthøjttalere og afstanden til din siddeplads til at være samme afstand.
Da du har har 2½m mellem fronthøjttalerne, skal du sidde 2½m fra dit tv. 

Redigeret af vipmlo - 28-Juni-2007 kl. 09:05
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu