recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af højttalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af højttalere?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
longjohn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af højttalere?
    Sendt: 23-April-2007 kl. 18:53
Jeg skal sætte et Logitech surround system (Z-680 5.1) op i forbindelse med en 42" fladskærm - og er lidt i tvivl om placeringen af især front- og baghøjttalere.

Hidtil har det været brugt ved en PC, hvor de fire højttalere kunne pege skråt ind mod brugeren som det anbefales i brugsanvisningen. Men nu skal de stå i en stue, hvor flere (i en sofa) skal have glæde af dem, og hvor det desuden ikke er muligt at placere højttalerne bag tilhørerne.

Ifølge brugsanvisningen skal både front- og baghøjttalere pege skråt ind mod lyttepositionen og desuden stå lige så langt fra hinanden (til siderne) som afstanden mellem lytter og fronthøjttalere (der nu bliver ca. 3 meter). Det bliver ikke helt muligt.

Så hvordan placeres de bedst?

Skal de fortsat pege skråt ind mod lyttepositionen, eller kan man lade fronthøjttalere pege lige ud mod tilhørerne lytterne og baghøjttalerne pege vinkelret ind mod lytteren - eller skal de evt også pege lige ud fra bagvægggen.

Centerhøjttaleren peger i dag skråt ned mod lytteren (står oven på en PC-skærm), men kan også pege skråt opad. Hvad er bedst? Skal de evt. pege lige ud?

Det er ikke til mig selv, jeg skal blot montere dem på den mest lyttevenlige måde. Men da højttalerne skal skrues fast i væggen på ikke-bevægelige beslag, så de skal helst pege rigtigt fra start.

På forhånd tak

Lars
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2007 kl. 19:04

Der kan ikke bruges et sådan system til et TV, det har ikke udgange til det, og der sendes ikke i Surround, og TVet kan ikke modtage Surround.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2007 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der kan ikke bruges et sådan system til et TV, det har ikke udgange til det, og der sendes ikke i Surround, og TVet kan ikke modtage Surround.

Der indgår også en HDD (Sony 910) samt en Selector i opstillingen.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2007 kl. 19:22

Det nytter ikke noget, der kan ikke bruges et PC system til disse enheder, Selector har Digital lydudgang, og for at få surround fra en Recorder bruges også Digital lyd. Der skal bruges en Surround Reciver og højttalere dertil.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2007 kl. 22:14

Det nytter ikke noget, der kan ikke bruges et PC system til disse enheder, Selector har Digital lydudgang, og for at få surround fra en Recorder bruges også Digital lyd. Der skal bruges en Surround Reciver og højttalere dertil.

Det er pænt af dig at forsøge at svare, men kunne du ikke prøve at sætte dig lidt ind i sagen i stedet for blot at afvise, at det kan lade sig gøre. For du ved helt åbenbart ikke, hvad du snakker om.

http://reviews.cnet.com/Logitech_Z_680/4505-3179_7-20720043. html

Lars

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 08:58

Oprindeligt skrevet af longjohn longjohn skrev:

Jeg skal sætte et Logitech surround system (Z-680 5.1) op i forbindelse med en 42" fladskærm - og er lidt i tvivl om placeringen af især front- og baghøjttalere.

Hidtil har det været brugt ved en PC, hvor de fire højttalere kunne pege skråt ind mod brugeren som det anbefales i brugsanvisningen. Men nu skal de stå i en stue, hvor flere (i en sofa) skal have glæde af dem, og hvor det desuden ikke er muligt at placere højttalerne bag tilhørerne.

Ifølge brugsanvisningen skal både front- og baghøjttalere pege skråt ind mod lyttepositionen og desuden stå lige så langt fra hinanden (til siderne) som afstanden mellem lytter og fronthøjttalere (der nu bliver ca. 3 meter). Det bliver ikke helt muligt.

Så hvordan placeres de bedst?

Skal de fortsat pege skråt ind mod lyttepositionen, eller kan man lade fronthøjttalere pege lige ud mod tilhørerne lytterne og baghøjttalerne pege vinkelret ind mod lytteren - eller skal de evt også pege lige ud fra bagvægggen.

Centerhøjttaleren peger i dag skråt ned mod lytteren (står oven på en PC-skærm), men kan også pege skråt opad. Hvad er bedst? Skal de evt. pege lige ud?

Det er ikke til mig selv, jeg skal blot montere dem på den mest lyttevenlige måde. Men da højttalerne skal skrues fast i væggen på ikke-bevægelige beslag, så de skal helst pege rigtigt fra start.

På forhånd tak

Lars

http://www.crutchfieldadvisor.com/ISEO-rgbtcspd/learningcent er/home/speaker_placement.html

Blot en at utallige guides på nettet.

En søgning på Google efter f.eks.: 'surround speakers placement' giver 500.000 hits.

Til top
zaboom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-November-2004
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af longjohn longjohn skrev:

Det er pænt af dig at forsøge at svare, men kunne du ikke prøve at sætte dig lidt ind i sagen i stedet for blot at afvise, at det kan lade sig gøre. For du ved helt åbenbart ikke, hvad du snakker om.

http://reviews.cnet.com/Logitech_Z_680/4505-3179_7-20720043. html

Lars

Stik piben ind Longjohn - manden prøver jo at hjælpe dig.

Som jeg ser det kan du IKKE sætte et tv til dette sæt, da sættet ikke har analoge indgange. Det er det du vil opnå, ikke (det er det du skriver)?

Medmindre du vil sætte sættet til en htpc eller dvd, kan du vist godt glemme det som surround i stuen

Redigeret af zaboom - 24-April-2007 kl. 10:18
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 10:57

Der skulle jo indgå en DVD, det skriver han længere oppe, men kender ikke det omtalte produkt...

Dog er det min personlige holdning at jeg heller ville køre med fed 2.1 lyd i stuen i stedet for PC-5.1

Casper

Mvh.

Casper
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 11:43
Jeg vil ikke anbefale et PC-system til "rigtig" surround-lyd og du bør i hvert tilfælde ikke pege baghøjttalerne imod lyttepositionen. Ideen med baghøjttalere er at lave et diffust lydbillede uden anden retningsfornemmelse end "et sted bag dig".

Det er ikke uden grund at professionelle setups oftest bruge dipole eller endog tripole baghøjttalere med flere modsatrettede enheder.

Om det kan sluttes til Selector/DVD afgøres vel af om der er indbygget en surround-forstærker i sættet, det ser umiddelbart sådan ud i reviewet fra CNET. Min vurdering er at man godt kan bruge sættet sammen med analoge og digitale lydkilder. Så radiomanden har nok forsøgt at hjælpe dig, men han tager nu alligevel fejl
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 18:34

Ja, det er jo en af foremålene med forummet, at prøve at hjælpe hinanden. Jeg har selv et Logitech system, men det har kun Analoge tilslutninger til Lydkortet, og kan ikke tilsluttes til Digitale lydkilder, som Coax/Toslink, beklager vildfarelsen.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 18:49

Ja, det er jo en af foremålene med forummet, at prøve at hjælpe hinanden. Jeg har selv et Logitech system, men det har kun Analoge tilslutninger til Lydkortet, og kan ikke tilsluttes til Digitale lydkilder, som Coax/Toslink, beklager vildfarelsen.

Ja, undskyld mit firkantede gensvar - jeg ved du blot prøvede at hjælpe.

Og tak til Pallec og Pilehave for fine svar.

vh
Lars
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu