|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() Sendt: 13-Februar-2007 kl. 14:19 |
||
For at holde tråden om Philips 9731 fejl på skærm & brummen fri for alt for meget juridisk fnidder har jeg nu oprettet denne tråd til at diskutere købeloven m.m. i forhold til Philips fejlen. ...Ole Redigeret af Ole - 12-Marts-2007 kl. 21:15 |
|||
Moderator, recordere.dk
|
|||
![]() |
|||
m.frank ![]() Bruger ![]() Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 65 |
![]() |
||
Hvis man køber noget elektronik der fra starten ikke har virket som det skulle, har man krav på at få en ny eller pengene tilbage. Da der er gået for lang tid inden Philips har erkendt problemet, gælder denne forbrugerret ikke længere, eller gør den? Jeg for mit vedkommende mener at det mindste Philips kunne gøre efter at have erkendt en så graverende fejl, er omgående at leverer et helt nyt TV. Hvorfor skal vi døje med et TV der skal repareres op til flere gange. Med den fare der er ved at fragte følsomt elektronik frem og tilbage, vil TVét under alle omstændigheder blive et ringere produkt. Hvem ved hvilke skader der opstår under transport, samt det at TV et bliver skilt avd og samlet igen, hvad er de langvarige konsekvenser. Nej vi får under alle omstændigheder et ringere produkt end det vi har betalt for! Nej. Jeg vil have et nyt TV. Jeg er ikke glad /Mikkel |
|||
![]() |
|||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
||
DET er forkert. Hvor urimeligt det end kan lyde, så har du ikke krav på hverken penge retur eller et nyt TV, selvom det er i stykker den dag du får det. Du kan ikke engang returnere det, hvis forretningen ikke har regler om returret (det har TC dog, så i det tilfælde kunne du godt inden for de 14 dage) Hvis TV'et ikke var i stykker* da du fik det leveret, ja så har du slet ikke krav på at få det repareret (!) Så det TC og Philips gør er ikke i strid med forbrugerlovgivningen... ...Ole * i stykker vil også sige, at det var i en ringere stand end man kunne forvente, og at det derfor går i stykker hurtigere end forventet. (Det er vel et sted derimellem vi er i den har sag)
Jeg er ikke glad Det forstår jeg så tilgengæld godt... Redigeret af Ole - 09-Marts-2007 kl. 18:31 |
|||
Moderator, recordere.dk
|
|||
![]() |
|||
m.frank ![]() Bruger ![]() Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 65 |
![]() |
||
Det kan godt være jeg var for hurtig på aftrækkeren, men er du sikker på det? Jeg har fundet dette på nettet: Bekendtgørelse af lov om køb Køberens mangelsbeføjelser § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem 1) afhjælpning af mangelen, 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering), 3) et passende afslag i købesummen eller 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig. Jeg mener bestemt at et defekt skærmpanel må anses for at være en ikke uvæsentlig mangelen. Derudover hvordan vil du klage over noget Philips ikke anser som en fejl fra starten?
/Mikkel |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Du har ret i, at det er loven. Men den fortsætter:
Når så det viser sig, at Philips er for langsomme til at reparere, som det var tilfældet for nogle af de første der fandt fejlen, så kommer vi til stk 4. Stk 4 kommer vi også til at finde frem, hvis det viser sig, at de nye paneler er defekte (f.eks. lodrette persienner). Måske ikke fordi de skal repareres én gang til, men de har ikke mange chancer tilbage... Bemærk også, at stk 4 ikke kommer med noget præcist bud på, hvor lang tid det må tage at lave genstanden. ...Ole |
|||
Moderator, recordere.dk
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Nu bliver det vist til en dyst på ord
Jeg har også læst den sidste del af paragraffen og er for så vidt enig med dig, dog kan du ikke komme ud over at der er en væsentlig mangel på TVét fra starten og derfor mener jeg også at købet kan ophæves. For hvis du har ret, står der faktisk også indirekte, at hvis sælger ikke vil afhjælp eller omlevere, træder stykke 4 ikke i kræft medmindre at fejlen er væsentlig. Med andre ord, hvis der er tale om en mindre fejl på TVét må du bare finde dig i det! Som f.eks. når mit TV skifter kanal af sig selv, dog kun en gang i mellem, eller mit TV afgiver en fin hyletone når jeg slår ClearLCD til. Jeg er ikke jurist, men som jeg læser paragraffen er der ikke noget at rafle om.
Det ville derfor også være bedst for alle parter, hvis Philips snarest gav alle med defekte skærme et helt nye TV.
/Mikkel
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
m.frank: Vi skal snart over i en ny tråd, for nu kommer vi vist lidt off-topic. Jeg kan slet ikke læse det du siger i stk 4. Hvor får du det fra? -Jeg skal lige sige, at jeg har fået ret grundig undervisning i lige de paragraffer, men jeg er ikke jurist, så jeg vil aldrig udtale mig 100% skråsikkert :) |
|||
Moderator, recordere.dk
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Undskyld, det var min fejl. Jeg skulle have skrevet §78 punkt 4. Det er ikke for at virke uforskammet, men jeg orker ikke diskuterer dette emne mere. Jeg tror nu heller ikke du og jeg bliver enige forløbig
Mit indlæg var da også tænkt som lidt ekstra skyts til dem herinde der føler sig dårligt behandlet af Philips, og savnede nogle gode argumenter. /Mikkel
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Forbrugerloven sikrer os et nyt TV
Da der har været en del uklarhed vedrørende købeloven, har jeg har derfor henvendt mig til én af mit firmas leverandører og bedt dem om hjælp (samt forbruger.dk). De har fortalt mig følgende: Formodningsreglen (forbruger.dk) Derfor anbefalede min leverandør også, at hvis TC/Philips ikke ville overholde købeloven (se nedenstående) og derfor kun reparerer på model, skulle vi sikre os at meddele TC at reperationen skete under protest (få det på skrift). Senere vil vi nemlig med dette papir i hånden kunne gå til forbrugerklagenævnet. Ophævelse af købet (forbruger.dk) Min påstand er at fejlen ikke er uvæsentligt, (hvilket min leverandør også gav mig medhold i). Endvidere står der på forbruger.dk: Her står altså, at hvis sælger ikke vil ophæve købet (som han i vores tilfælde skal), kan køber selv vælge mellem at få afhjælpet problemet eller få et nyt TV. Kræver kunden således at få ombyttet TVét kan dette kun afvises af sælger såfremt det er umuligt, eller vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger. Når man skal vurdere, om det er uforholdsmæssigt at ombytte, må man først se på, om sælgers udgifter til ombytning overstiger udgifterne til afhjælpning. Hvis det ikke er dyrere for sælgeren at ombytte end at afhjælpe, kan han ikke afvise dit krav. Hvis det derimod er dyrere at ombytte end at afhjælpe, må man derefter se på, om denne omkostningsforskel er uforholdsmæssig. Det er nemlig en betingelse for, at sælgeren kan afvise dit krav. For det første er det ikke umuligt for Philips at ombytte varen, og hvis det er en uforholdsmæssigt udgift for Philips skal de kunne dokumenterer dette!. Hvis det altså ikke lige var for det faktum at der her er tale om ”en ikke er uvæsentlig mangel”. Skulle TC/Philips mod forventning få medhold i at reparationen var en udbedring af en mindre fejl gælder følgende: Reparation (Forbruger.dk) Da fejlen på Philips TVét har ikke været svær at finde, kan TVét kun repareres på 1 gang og derefter skal det ombyttes til et nyt eller pengene retuneres. For mit eget vedkommende har TC nægtet dette, de har ydermere informeret mig om at såfremt det stadig ikke virker efter 2 forsøg ,vil de ikke garanterer mig et nyt. De forbryder sig altså også her mod forbrugerloven. For mit eget vedkommende har jeg fået nok og indleverer mit TV til TC under protest, og vil derefter gå videre til forbrugerklagenævnet. /Mikkel |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
m.frank: Du blander stadig begreberne sammen, men jeg har ikke tid til at redegøre for det nu. Bl.a. blander du Philips ind i sagen. Det må du ikke. Dem har vi ikke handlet med. ...Ole PS: Jeg må dog opbløde lidt. Det er muligt, at vi kan forlange omlevering. (Men jeg er ikke sikker) |
|||
Moderator, recordere.dk
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det svære er loven vores eneste forsvar mod en unfair behandling. /Mikkel |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hej Ole, når jeg blander Philips ind i sagen det er det fordi det er producenten der yder garantien. Og nej jeg blander ikke sagerne sammen. Som jeg også skrev tidligere har jeg talt med en af mine egne leverandører og han bekræftiger min formodning, det gør teksten på forbrugerstyrelsen website også. For resten er det meste af teksten hentet fra deres website, det er altså ikke noget jeg selv finder på! /Mikkel |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |