Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Ryan
Junior bruger
Oprettet: 21-November-2006
Status: Offline
Point: 35
|
Emne: Billedkvalitet på 50" i forhold til 42" Sendt: 10-Marts-2007 kl. 19:17 |
Hej alle!
Jeg vil få næsten 4 meter fra sofa til min nye Panasonic TX70 plasma tv.
Jeg regner derfor med at købe en 50".
Men er billedkvaliteten lige så god som på en 42"?
Ville i vælge en 42" eller 50", når afstanden til tv'et er næsten 4 meter?
|
 |
Lennon
Guld medlem
Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 4858
|
Sendt: 10-Marts-2007 kl. 19:56 |
Ville helt klart også gå efter 50" ! Men - antennesignalet bliver en noget vigtigere faktor når skærmen bliver større .
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 10-Marts-2007 kl. 21:26 |
Ryan skrev:
Hej alle!
Jeg vil få næsten 4 meter fra sofa til min nye Panasonic TX70 plasma tv.
Jeg regner derfor med at købe en 50".
Men er billedkvaliteten lige så god som på en 42"?
Ville i vælge en 42" eller 50", når afstanden til tv'et er næsten 4 meter?
|
På plasma tv fra Pioneer er der en bedre opløsning samt bedre kontrast på 50" kontra 42", jeg formoder det er det samme på Panasonic, så du vil derfor opleve en bedre billedkvalitet på 50" skærmen selvom du sidder i samme afstand til skærmen.... og filmoplevelsen er bare betydeligt bedre på en 50".. så har du pladsen og pengene skal du ikke være i tvivl køb 50".... jeg har selv en 50" pioneer og jeg har ikke fortrudt mit valg.. og havde jeg valgt 42" ville jeg have fortrudt efterfølgende 
(jeg vil mene man skal ned under 1,5 meter i disse afstand førend man bør overveje 42" istedet)
Redigeret af rhsin - 10-Marts-2007 kl. 21:28
|
Mvh
René
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12444
|
Sendt: 10-Marts-2007 kl. 21:59 |
Ja, alle plasma TV på 50" eller mere har som minimum en opløsning på 1365 eller 1366*768.
|
 |
Moulder
Super bruger
Oprettet: 03-December-2004
Point: 372
|
Sendt: 11-Marts-2007 kl. 09:10 |
Jeg er ikke helt enig i jeres synspunkter.
At opløsningen bliver højere på et 50", er ikke ensbetydende med at billedet bliver bedre.
Jeg skiftede selv fra 42" plasma for nogen tid siden, og var helt sikker på at jeg ville have samme model bare i 50". men da jeg så billedet blev jeg noget skuffet... Der var stor forskel på kvaliteten, og selv på den medbragte dvd ville jeg ikke kunne leve med forringelsen.. Men når du snakker om en afstand på 4 meter, så bliver forskellen måske ikke så stor for øjet der ser.
Lige for en ordens skyld.. Det var Panasonic's paneler, pakket ind i B&O design.
|
Mvh
Moulder
|
 |
lrev
Guld medlem
Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
|
Sendt: 11-Marts-2007 kl. 09:35 |
...Måske-men hos Pioneer er 50" bedre end 42".....også vedr. kontrast.
lrev
|
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
|
 |
Ryan
Junior bruger
|
Sendt: 11-Marts-2007 kl. 09:45 |
Tak for jeres svar.
På Panasonic er kontrasten den samme på både 42" og 50".
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 11-Marts-2007 kl. 10:20 |
Moulder skrev:
Jeg er ikke helt enig i jeres synspunkter.
At opløsningen bliver højere på et 50", er ikke ensbetydende med at billedet bliver bedre.
Jeg skiftede selv fra 42" plasma for nogen tid siden, og var helt sikker på at jeg ville have samme model bare i 50". men da jeg så billedet blev jeg noget skuffet... Der var stor forskel på kvaliteten, og selv på den medbragte dvd ville jeg ikke kunne leve med forringelsen.. Men når du snakker om en afstand på 4 meter, så bliver forskellen måske ikke så stor for øjet der ser.
Lige for en ordens skyld.. Det var Panasonic's paneler, pakket ind i B&O design.
|
Jeg havde kigget en del på pioneers daværende 43" kontra 50" og der var der et bedre billede på 50" hvilket også bekræftes af de tekniske specs. (jeg har set at kontrast er den samme på panas) selvom at skærmarealet er større så er der endnu flere pixels pr cm2 på 50" og kontrasten er på papiret ca. 25% større, og jeg tror det er generelt på alle tv. men der hvor forskellen kan blive synlig er ved dårligt inputmateriale... alle fejl ser jo større ud.. men det er jo fordi man lægger mærke til langt flere detaljer både i filmen og af mere kvalitetsmæssig karakter, derfor jo større billedareal jo større krav stiller det til ens input, men jeg vil så også mene at signalet skal være meget ringe for at det skulle presse en ned i 42", så bør man da istedet ofre lidt tid og penge på at sikre sig et godt indgangssignal. og evt en ordentlig scaler fra feks dvdo hvis man er feinsmecker
Jeg vil stadig mene at hvis man ser mange film, så er oplevelsen bare langt større på en 50" skærm.. jeg har set film hvor jeg pludselig sad og lagde mærke til indretningen i rummet... hvad står der i rummet hvordan ser tapetet ud.. og det er altså ting som jeg aldrig lagde mærke til på min gamle 32".. for slet ikke at glemme fejl i film... starwars de gamle.. der er der nogle sjove fejl man undrer sig lidt over ikke blev klippet ud.
desuden er der osse noget der tyder på færre problemer med fejl på 50" kontra 42", panasonic op til og med 42" døjer med purple snakes, og pioneertil og med 42" døjer med burn in, men der meldes ikke vedvarende fejl fra brugere af 50" skærmene fra nogle af producenterne, så det er da osse værd at have med i overvejelserne
Redigeret af rhsin - 11-Marts-2007 kl. 10:27
|
Mvh
René
|
 |
balker
Junior bruger
Oprettet: 05-Marts-2007
|
Sendt: 11-Marts-2007 kl. 11:11 |
rhsin skrev:
desuden er der osse noget der tyder på færre problemer med fejl på 50" kontra 42", panasonic op til og med 42" døjer med purple snakes, og pioneertil og med 42" døjer med burn in, men der meldes ikke vedvarende fejl fra brugere af 50" skærmene fra nogle af producenterne, så det er da osse værd at have med i overvejelserne |
Det kan vel også skyldes antallet af folk med 42" vs. 50"?
|
 |
Ryan
Junior bruger
|
Sendt: 11-Marts-2007 kl. 12:42 |
Med hensyn til antennesignal har jeg alm. antenne på loftet til bl.a. TV2. De øvrige kanaler - bl.a. Family + totalpakken fra Canal Digital ser jeg på min Force parabolmodtager. Jeg regner med at udskifte satellitmodtageren med en HD-TV modtager, når den kommer med harddisk senere på året. Min dvd-afspiller er en Pioneer DV-989 med HDMI.
Det er måske bedre at vente til Pioneers nye plasma skærme til efteråret? Prisen bliver sikkert et godt stykke over Panasonic?
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 11-Marts-2007 kl. 14:03 |
balker skrev:
Det kan vel også skyldes antallet af folk med 42" vs. 50"?
|
Den har jeg selv tænkt på før, men man må have i mente at der er efterhånden en del der køber (og har købt) 50" og der har været rapporteret om op mod 30-50% af dem der har købt 42" som eks. har problemer med skygger og burnin på deres pioneer tv mens jeg ikke har set et eneste indlæg på pioneers 50" skærme med de omtalte permanente problemer.. og jeg har læst mig til at dem som har Panasonic der er en del der døjer med Purple snakes på 42" mens der igen ikke er rapporteret om nogle på 50", det finder jeg alligevel påfaldene og man må formode at der ligger noget teknologi bagved som gør at 50" skærmene er bedre på en eller anden måde.
Jeg har læst i både danske og udenlandske forums hvor det netop har været nævnt at det er påfaldende at ingen har rapporteret om fejl på de store skærme i samme omfang som 42" skærmene, og det burde da have fået de folk på banen der måske måtte mene de havde problemer..
|
Mvh
René
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 11-Marts-2007 kl. 14:08 |
Ryan skrev:
Med hensyn til antennesignal har jeg alm. antenne på loftet til bl.a. TV2. De øvrige kanaler - bl.a. Family + totalpakken fra Canal Digital ser jeg på min Force parabolmodtager. Jeg regner med at udskifte satellitmodtageren med en HD-TV modtager, når den kommer med harddisk senere på året. Min dvd-afspiller er en Pioneer DV-989 med HDMI.
Det er måske bedre at vente til Pioneers nye plasma skærme til efteråret? Prisen bliver sikkert et godt stykke over Panasonic? |
Jamen det lyder da til du har signalerne iorden til at vælge en 50", og spørgsmålet er hvor længe du vil vente... for der kommer altid noget nyt... så spørgsmålet er hvornår vil du gerne have glæde af din nye store fladskærm nu... om et år.. 2 år?? og ja det som er ude om 2 år er sikkert bedre end nu.. men spørgsmålet er om det der er ude nu er godtnok til at servicere dit tv behov de næste år??.
Jeg har selv en pioneer 506 xde altså forrige års modeller, og den er jeg fortsat fuldt ud tilfreds med, og syntes ikke de nye modeller giver nogen væsentlig større synlig glæde end det jeg har.. men jeg har altså nydt min fladskærm i snart 1,5år og set en masse gode film
|
Mvh
René
|
 |