|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||||||||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() Sendt: 18-Februar-2007 kl. 22:07 |
||||||||||
Baggrund: fra PAL VHS og DVD (samt TV) tiden har vi været vant til at film (og amerikanske TV serier som optages på film) bliver vist med 25 frames per sekund (fps), således at det passer til 50Hz. Film er ellers 24 fps, så 25 fps opnås ved et 4% speed-up, hvilket har en uheldig effekt på lyden (der ligeledes skal køre 4% hurtigere). Med Blu-Ray og HD-DVD er man ikke tvunget til den slags ufine tricks, da formaterne understøtter 1080p/24 encodning, og alle HD-Ready TV er i stand til at modtage 60Hz input (visse endda 1080p/24). Derfor er spørgsmålet måske overflødigt, men nu har jeg alligevel stillet det... Det skyldes at jeg har set runtime for et par Blu-Ray udgivelser, som ikke passede med den korrekt runtime for filmen (eller den tilsvarende USA udgivelse på Blu-Ray eller R1 DVD). Her er to Blu-Ray udgivelser med suspekte runtimes, hvis det er 24 fps encodning. Links er til cover scans, som bør være mere pålidelige end forhandlernes oplysninger. Kingdom of Heaven - 189 min, USA Blu-Ray udgave er 194 min, IMDB siger 194 min for DC (passer ikke 100% med PAL speed-up?) Underworld Evolution - 102 min, USA Blu-Ray udgave er 106 min, IMDB siger 106 min (passer med PAL speedup) Jeg har ikke selv en Blu-Ray afspiller, og konceptet passer ikke rigtigt til mit CRT, som jeg har lidt svært ved at skille mig af med. Redigeret af JesperLund - 18-Februar-2007 kl. 22:07 |
|||||||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
||||||||||
Uden selv at være Blu-Ray ejer, tør jeg godt forsikre dig om, at der ikke bliver speed'et op på nogen Blu-Ray region2 "PAL" udgaver. Det må klart være en trykfejl på de aktuelle covers, ligesom det er set mange gange før på bl.a. DVD covers. På Blu-Ray region 2 coveret af filmen Hitch står der ligeledes at den skulle vare 108 min. skønt DVD region1 og IMDB siger 118 min.: Men på den anden side står Hitch i DVD region2 udgaven til 118 min. hvilket oplagt må være en fejl (de må have kopieret tiden fra region1): Dette er et bevis på, at de meget nemt kommer til at rode rundt i tiderne på de danske/europæiske udgaver af filmene. Ifølge Blu-Ray white papers kan en 1080p film kun ligge med 24fps (eller 23.976). Hvis der er tale om 50 og 60 Hz udgaver er de interlaced!
/Tarkin
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
||||||||||
Hej Jesper Det med speede op, jeg mener, det skal vel ogsaa kunne hoeres paa LYDEN. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
||||||||||
Ja, de 4% speed-up kan godt høres. Tag fx og prøv at afspille et cd soundtrack til en amerikansk film du har på DVD region2 eller PAL VHS synkront med at du ser filmen på tv'et. Så kan det høres meget tydeligt at filmens lyd fra tv'et kører i et lidt højere toneleje end soundtracket på dit stereoanlæg! Men hvis man blot ser og hører filmen fra DVD'en, VHS'en eller en direkte PAL tv-udsendelse for den sags skyld, så lægger man praktisk talt ikke mærke til det at det går 4% hurtigere. Egentlig burde det være ulovligt med PAL speed-up af film - det ændrer jo på måden hvorpå instruktøren ønsker sit værk skal fremvises - ligesom at en pan&scan version af en bredformat film ændrer på det billede, der var tiltænkt... |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
||||||||||
Tro mig - alternativet er værre...
Du er nødt til at sende det ud dom 25fps, da det er, hvad PAL standarden foreskriver. Det kan KUN gøres på 1 af 2 måder: 1) Speede up, så de 24fps afspilles som 25fps 2) Dublere ét billede pr. sek. så du kommer fra 24 fps til 25fps. Sidstnævnte ser herrens ud - du får et synligt hak en gang i sekundet. NTSC dublerer 6 billeder pr. sekund, så der er det mere udjævnet (og gør billedet uskarpere), så der ses det ikke så voldsomt... |
|||||||||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
||||||||||
En 3. mulighed er at interpolere 25 [helt] nye frames ud fra de oprindelige 24 frames. Det vil dog også ødelægge billedet... Men hvis man skal konvertere NTSC videomateriale (30 fps eller 60 fields/sec) til PAL, er man nødt til at bruge den metode. Udstyr, som kan gøre den slags ordentligt, er ikke billigt... |
|||||||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
||||||||||
Jeg er enig, men det betyder bare at 25fps vil skulle encodes som 50i. Det er ikke anderledes end DVD, som også formelt encodes interlaced med 50i, selvom to på hinanden følgende fields (en oprindelig frame) er skudt på det samme tidspunkt. Din de-interlacer (TV eller afspiller) formodes så at genkende 2:2 kadancen, og lave weave (sætte 50 fields sammen til 25 frames og vise hver frame to gange ved 50Hz). Det samme skal gøres når du ser HDTV film i 1080i@50Hz. I forhold til mit oprindelige spørgsmål har jeg opdaget at den glimrende side En Google søgning af "25fps site:dvdcompare.net" gav ingen hits på HD-DVD og Blu-Ray film. |
|||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |