recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pio 427 og 1:1 pixelmapping
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPio 427 og 1:1 pixelmapping

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ulrikwich Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 967
Direkte link til dette indlæg Emne: Pio 427 og 1:1 pixelmapping
    Sendt: 10-Februar-2007 kl. 12:18
Jeg overvejer at slutte min pc til min skærm via DVD - HDMI. Men der er lige det med pixelmapping.
Er det kun ved 1024*768 man får 1:1?
Jeg sad og kiggede i manualen, og deri står der nemlig aen række opløsninger som skærmen understøtter via hdmi, hvordan hænger det sammen?
Til top
vennervald Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-November-2006
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2007 kl. 10:25

Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

Jeg overvejer at slutte min pc til min skærm via DVD - HDMI. Men der er lige det med pixelmapping.
Jeg sad og kiggede i manualen, og deri står der nemlig aen række opløsninger som skærmen understøtter via hdmi, hvordan hænger det sammen?

Jeg går også og overvejer at investere i en Pio 427 og er også interesseret i at finde ud af, om den vil være optimal at forbinde til en PC.

Er der slet ikke nogen, som har input til dette?

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9442
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2007 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af vennervald vennervald skrev:

Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

Jeg går også og overvejer at investere i en Pio 427 og er også interesseret i at finde ud af, om den vil være optimal at forbinde til en PC.

Er der slet ikke nogen, som har input til dette?

Ja det er bestemt ikke optimalt.
427 får meget let burn-in, så den er nok en af de dårligste skærme at forbinde til en PC.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2007 kl. 10:58

1:1 pixelmapping betyder at man kan inputte nøjagtig samme opløsning som skærmens panel har og at skærmen ikke laver nogen skalering.

Dvs. selvom en indgang på en skærm måske kan modtage flere forskellige opløsninger, så får man kun 1:1 pixelmapping ved en af dem, nemlig den der er den samme som panelet.

Pio 427xd har en panelopløsning på 1024x768 pixels, for at få 1:1 pixelmapping skal man altså kunne inputte denne opløsning via enten VGA eller DVI/HDMI - jeg ved ikke hvad der understøttes på lige denne skærm.

Men - som lahan korrekt skriver er tilslutning absolut ikke optimal på denne eller ret mange andre plasma for den sags skyld. Dels pga. risikoen for burn-in, dels fordi plasmaer med opløsningen 1024x768 har aflange pixels så opløsningen der i virkeligheden er 4:3 strækkes til 16:9 på panelet. Dette betyder at man får forkert højde/bredde forhold (aspect ratio) når man tilslutter en PC med denne opløsning - alting vil være strukket i bredden og se forkert ud - både tekst og billeder/film (små tykke mænd). Man kan til en vis grad kompensere for dette på pc'en i forskellige applikationer eller medieafspillere - men samlet set er konklusionen af disse 2 forbehold at en plasma som denne ikke er optimal til brug ved PC tilslutning.

Løsningen på problemet med aflange pixels er den samme som på mange andre TV (incl. LCD) der heller ikke understøtter 1:1 pixelmapping, nemlig at inputte 720p (1280x720) over DVI/HDMI, derved får man korrekt aspect ratio når skærmen skalerer men altså ikke 1:1 pixelmapping.  

Den generelle anbefaling er at plasma egner sig bedst til afspilning af levende billeder fra normale videokilder, mens LCD egner sig bedst til pc-tilslutning og er det udpræget til PC-brug bør man specifikt kigge efter en LCD der understøtter 1:1 pixelmapping i enten 1360x768 eller en FullHD LCD der understøtter 1:1 pixelmapping i 1920x1080

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2007 kl. 11:06

Slettet (Spawn var et par minutter hurtigere med sit gode svar )

Edit :  427 understøtter ud over 1024x768 (i 1:1 pixel mapning) også 1360 x 768 på VGA indgangen, som giver mulighed for 16:9 aspect ratio, med den mindste(?) horisontale rescalering af billedet fra en HTPC.

Redigeret af Joho - 09-Marts-2007 kl. 11:21
Med god hilsen

John
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2007 kl. 12:55

Det er interresant netop som Joho skriver da der så kun skal skaleres i bredden. Bør være værd at checke om ikke VGA i den opløsning er at foretrække fremfor 720p DVI/HDMI så.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2007 kl. 14:16
VGA er jo analogt i modsætning til HDMI - det burde alt andet lige et givere ringe billede på en digitalskærm. Kan man overhovedet få 100% ren 1:1 pixelmapping via VGA?!

Redigeret af Tarkin - 09-Marts-2007 kl. 14:23
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2007 kl. 17:51
Jeg mener så  slet ikke Pio kan PM 1:1 via DVI/HDMI , - men KUN via VGA ? 
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2007 kl. 18:25

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg mener så  slet ikke Pio kan PM 1:1 via DVI/HDMI , - men KUN via VGA ? 

Korrekt!

Til top
Ulrikwich Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 967
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 11:41
Er der så nogle opløsninger pio'en kan 1:1 i?
Eller vil den altid under/over -scanne via HDMI på nær i 1024x768?
Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 13:25

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

VGA er jo analogt i modsætning til HDMI - det burde alt andet lige et givere ringe billede på en digitalskærm. Kan man overhovedet få 100% ren 1:1 pixelmapping via VGA?!

Om man får et ringere billede kommer vel an på hvad der er i praksis er det 'mindste onde' i en 'Pio 427 & HTPC' sammenhæng:

Et digitalt billede der er rescaleret fra 1280 x 720  til 1024 x 768 som er både 'ned & op' i henholdsvis horisontalt og vertikal retning.

Et analog billede der igennem et godt skærmet VGA kabel  vises i 1024 x 768 med 1:1 pixelmapning og hvor man korrigerer 16:9 aspect ratio via software på htpc'en?

Eller med den 'mindste' rescaling fra 1360x768 til 1024 x768 analog VGA som er den nemmeste løsning hvis man vil pille mindst muligt med rescalering af opløsning og bibeholde 16:9 aspect ratio uden at 'fifle' med div. korrigerende softwareopsætninger?

Da jeg testede ovenstående på mit 427 var min konklusion for i øvrigt at man kan ikke bruge 427 som 'desktop' skærm (der er gundlæggende for meget 'uro'  i plasmacellerne i forhold til en LCD skærm).

Som jeg ser det, har man 3 muligheder:

1. Med de rigtige indstilinger i 427'eren kunne den bringes til at vise noget der var 1:1 pixel mapning via VGA i 1024x768 testet med 1:1 pixelmap. testbilleder - og film + billeder stod flot & skarpt på skærmen når vist via medieafpillere som kunne korrigere for den manglene 16:9 aspect ratio.

2. Hvis man brugte 1360x768 via VGA stod billedet selvfølgelig ikke så tydelig som i som 1024x768. Det var primært i desktop og mindre tekst i browser hvor man kunne se at det stod mere lidt uldent i kanten.

3. Via HDMI i 1280 x 720  syntes jeg at billedeskarphed var dårligst, mange vil dog nok ikke bemærke dette når de ser film.

For dem der ønsker den nemmeste og mest ligetil opsætning - og med det mindste billedetab som betaling for nemhed er nr. 2 nok løsningen.

For dem der ikke vil gå på kompromi med billedetab ifm. 427'erens egen rescalering er nr. 1 løsningen.

For dem med en 427 der kun ønsker at køre HDMI, man har f.eks en surround forstærker m/HDMI som indgangsvælger til alt ens audio/video udstyr, vil 3 nok den praktiske løsning.

Redigeret af Joho - 11-Marts-2007 kl. 13:46
Med god hilsen

John
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu