recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - opløsning/1080p er ligegyldigt <50"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketopløsning/1080p er ligegyldigt <50"

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
the_rieper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 545
Direkte link til dette indlæg Emne: opløsning/1080p er ligegyldigt <50"
    Sendt: 27-Januar-2007 kl. 18:46

1080p basically allows you to sit closer, without seeing pixels. As above, you get about a 30 degree viewing angle, which is roughly the same as cinema standard (ie the way it's meant to be shown). 720p can't get near to that - if you sit anywhere near close enough to be at 30 degrees, you're too close and will get a degraded image.

However, with a 50" you're going to need to sit very close to see the benefit. For 720p the ideal is about 10 feet, no problem with most lounge layouts. However, for 1080p it's around 6-7 feet, which isn't quite so easy, especially if you want lots of people to see the screen. If you can't sit <8 feet at least, go for the 720p as you won't actually see the extra resolution of 1080p.

With a 60" you've got a bit more screen space, and the ideal distance for 1080p is around 8 feet - although you should still see an improvement over 720p even at 10 feet.

det er taget fra følgende tråd: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=726346

Til top
rasmuslarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-September-2005
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2007 kl. 20:49

Det er jo blot et udtryk for hans personlige mening. Der er nogle faktorer, der forbinder sig til menneskets øje og billedpunkter, som gør, at man også let kan få gavn af 1920x1080 på f.eks. en 40 tommer skærm.

Derudover er det vel også lige meget om en skærm har opløsningen 1280x720 eller 1920x1080 i en given størrelse. INGEN skærme udnytter 1080p (ej heller 720p) formatet bare tilnærmelsesvis fuldt ud, så jeg kan da ikke se et problem i, at man f.eks. køber en 32 tommer skærm med opløsningen 1920x1080, hvis den rent faktisk har et bedre billede end en 1280x720. I så fald er opløsningen ganske ligegyldigt - det er slutresultatet der tæller.

www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2007 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af rasmuslarsen rasmuslarsen skrev:

Det er jo blot et udtryk for hans personlige mening. Der er nogle faktorer, der forbinder sig til menneskets øje og billedpunkter, som gør, at man også let kan få gavn af 1920x1080 på f.eks. en 40 tommer skærm.

Derudover er det vel også lige meget om en skærm har opløsningen 1280x720 eller 1920x1080 i en given størrelse. INGEN skærme udnytter 1080p (ej heller 720p) formatet bare tilnærmelsesvis fuldt ud, så jeg kan da ikke se et problem i, at man f.eks. køber en 32 tommer skærm med opløsningen 1920x1080, hvis den rent faktisk har et bedre billede end en 1280x720. I så fald er opløsningen ganske ligegyldigt - det er slutresultatet der tæller.

Det er jo netop ikke et udtryk for hans personlige mening. han snakker om øjets begrænsninger. at øjet ikke vil kunne opfatte forskellen på 720p og 1080p hvis vinklen blir under 30 grader eller afstanden eksempelvis over 3m på et 50"

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2007 kl. 21:04

at det kun skulle handle om afstand til tv kontra størrelse og hvorvidt man kan spotte de enkelte pixels eller ej er teoretisk vrøvl.

Der er meget andet der bestemmer billedkvaliteten, og det menneskelige øje (og hjerne) er istand til at opfange langt finere detaljer og nuancer end selv 1080p kan levere. Uanset størrelse af skærm så vil et materiale i 1080p være finere og mere detaljeret end det samme materiale i 720p, og uanset størrelse af skærm så kan kilden aldrig blive "for god". Jo flere pixels der er til rådighed, både i kilde og skærm, jo mere præcist kan materialet reproduceres, forestil dig kanten af en cirkel, eller et hårstrå. Jeg kan sagtens se forskel på et 720p materiale og et 576i materiale på min 19" LCD - selv på et par meters afstand.

En anden faktor er eksempelvis skalering. Har du en kilde der er 1080p og en skærm der kan gengive 1080p native slipper du helt for skalering, hvilket kun er en fordel for den samlede billedkvalitet - igen uanset skærmens størrelse. Skal en 1080p kilde skaleres ned til en lavere skærmopløsning vil det i sig selv give et kvalitetstab.

Dermed ikke være sagt at 1080p er det vigtigste for at få et godt billede, for det er det ikke, det er skærmens grundliggende kvaliteter i langt højere grad end opløsning. Men det er forkert at udlede at 1080p ikke har sin berettigelse på skærme under 50-60" for det har det hvis du har en kilde der er 1080p.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
rasmuslarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-September-2005
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2007 kl. 21:50

Citér Det er jo netop ikke et udtryk for hans personlige mening. han snakker om øjets begrænsninger. at øjet ikke vil kunne opfatte forskellen på 720p og 1080p hvis vinklen blir under 30 grader eller afstanden eksempelvis over 3m på et 50"

Det faktuelt forkert uanset hvad du eller han skulle mene, og så må det jo være et udtryk for hans personlige mening. Det er sagt med den baggrund, som jeg selv kender i menneskets øje. Jeg kan slet ikke se, hvorfor et udsagn fra en bruger får så meget opmærksomhed. Hvis han havde underbygget - sin forkerte - påstand, så kunne man gå ind i en diskussion, ellers er det i min mening bare varm luft.

Redigeret af rasmuslarsen - 27-Januar-2007 kl. 21:50
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2007 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af rasmuslarsen rasmuslarsen skrev:

Citér Det er jo netop ikke et udtryk for hans personlige mening. han snakker om øjets begrænsninger. at øjet ikke vil kunne opfatte forskellen på 720p og 1080p hvis vinklen blir under 30 grader eller afstanden eksempelvis over 3m på et 50"

Det faktuelt forkert uanset hvad du eller han skulle mene, og så må det jo være et udtryk for hans personlige mening. Det er sagt med den baggrund, som jeg selv kender i menneskets øje. Jeg kan slet ikke se, hvorfor et udsagn fra en bruger får så meget opmærksomhed. Hvis han havde underbygget - sin forkerte - påstand, så kunne man gå ind i en diskussion, ellers er det i min mening bare varm luft.

Du siger det er faktuelt forkert, men kommer ikke med nogen forklaring derpå! i sidste ende vil det jo altid komme an på afstand/kontra størrelse!! om det så er 20-30 grader af synsfeltet tv'et fylder. Du skal ikke sige at du kan se forskel på 720p og 1080p på et 40" på mere end eksempelvis 4-5m for det ville simpelthen være løgn.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu