recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LCD til mediecenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLCD til mediecenter

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Newbie81 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-December-2006
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: LCD til mediecenter
    Sendt: 20-December-2006 kl. 01:31

Hej

Jeg har med stor interesse læst mange af jeres råd herinde, så håber I også vil give mig et enkelt eller to.

Jeg står overfor at købe et LCD til en 10-15.000. Min plan er at konvertere en nyere stationær computer til et mediecenter med digital DVB-C tuner (har TDC kabel), så skærmen skal være optimal hertil.

Umiddelbart ville 1-1 pixelmapping være at foretrække, men det er vist de færreste skærme der har det. Jeg har kigget på en Samsung 32m71 der kan køre 1360 x 768 fra en computer over VGA.

Det er vel at foretrække, at den maksimale computeropløsning ligger tæt på skærmens opløsning ?? Eller vil man tilslutte et mediecenter med DVI/HDMI i stedet for VGA og betyder computeropløsningen så ikke noget?

Efter at have hørt meget godt om Philips og ambiligth herinde, har jeg ligeledes undersøgt den mulighed. Umiddelbart kan 32PF9731D dog kun modtage computersignaler i 1024 x 768, hvilket vel giver en dårlig skarphed ved visning på skærmen med en 1366 x 768 opløsning.

Opsummering:

-         Skal en LCD tilsluttes et mediecenter med VGA eller DVI/HDMI ?

-         Er det et problem, hvis en skærm (eks. Philips) ikke kan køre fuld opløsning på VGA?

-         Forslag til valg / kommentar om 32m71

Jeg vil gerne høre ”ekspertpanelets” kommentar til ovenstående.

På forhånd tak for hjælpen

Newbie

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2006 kl. 08:36

Lidt generel input

Bedste tilslutning er via DVI/HDMI i 1:1pixelmapping - via DVI/HDMI da denne digitale tilslutning giver bedre farver/kontrast og bedre skarphed end den analoge VGA overførsel gør samtidig med at 1:1pixelmapningen giver optimal skarphed. Desværre er det kun yderst få skærme der tilbyder dette medmindre du køber større FullHD 1920x1080 skærme, her er der lidt flere der tilbyder det.

Hvad der er næstbedst er lidt mere speget, da det afhænger af om formålet hovedsagligt er almindelig computerbrug (internet, word osv) eller filmafvikling. VGA med 1:1pixelmapping i 1360x768 er lidt skarpere ved tekst end DVI/HDMI der ikke kan pixelmappe i denne opløsning, men DVI/HDMI der så må inputtes med HD720p (1280x720) giver lidt bedre farver/kontrast. Skarpheden ved input på HD720p (altså ikke pixelmappet) afhænger af hvor god scaler der sidder i skærmen, hvis scaleren er god kan skarpheden blive næsten ligeså god som ved 1:1pixelmapping. En anden ulempe ved at benytte VGA indgangen kan være at det ikke er sikkert at skærmen benytter samme billedkorrektionskredsløb på pc-indgangen som den gør på de andre indgange. Så selvom 1:1pixelmapping pr. definition er bedst, er det ikke altid det giver det bedste billede på skærmen (især ved filmafspilning) sammenlignet med 720p over DVI/HDMI  

Ja det er et problem hvis skærmen kun accepterer 1024x768, fordi denne opløsning er 4:3 mens skærmen rent fysisk er 16:9 - det betyder at billedet skal strækkes i bredden så aspect ratio bliver forkert på alt materiale du viser på skærmen, både tekst og film. Der kan kompenseres for dette på forskellig måde i forskellige medieafspillere på computeren, men det er langt fra optimalt. Så er det betydelig bedre at benytte HD720p (1280x720) over DVI/HDMI da dette er en korrekt 16:9 opløsning.

"Alle" skærme accepterer et sådant HD720p input fra en pc over DVI/HDMI også selvom de måske kun accepterer 1024x768 over VGA, også Philips 32PF9731D

Jeg har ingen kommentarer om 32m71

Kort summering:

1:1pixelmapping er pr. definition ønskeligt, især over DVI/HDMI, men oftest er man, især på ikke fuldHD skærme nødt til at vælge mellem 1:1pixelmapping over VGA eller 720p over DVI/HDMI

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2006 kl. 10:03

Jeg har et medie center og har et Samsung 40" M71, som er tilsluttet via vga.
Jeg troede jeg skulle ud i at rode med hdmi pga. pixelmapping. Men jeg må erkende, at jeg gider simpelthen ikke. Med vga ser det ganske fremragende ud i en opløsning på 1360x768, så det er ganske enkelt ikke værd at begynde at rode yderligere med det. Der er to tynde sorte bjælker i hver side, som jeg formoder skyldes de 1360. Det er også det eneste punkt der er værd at nævne.

Jeg skal dog have testet med hdmi også, for i går satte jeg en dvd afspiller til (Kiss) som har hdmi udgang. Og det var bestemt ikke godt. Det eneste der virkede det var 1080i. Og medie centeret er det eneste andet jeg kan teste med hdmi. Så når jeg engang får sat det til der, så ved jeg også hvordan det ser ud via hdmi.

Men som udgangspunkt, så virker vga aldeles fremragende!

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2006 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Lidt generel input

Bedste tilslutning er via DVI/HDMI i 1:1pixelmapping - via DVI/HDMI da denne digitale tilslutning giver bedre farver/kontrast og bedre skarphed end den analoge VGA overførsel gør samtidig med at 1:1pixelmapningen giver optimal skarphed.

Det behøver ikke være tilslutningen som gør at farver, kontrast og skarphed ikke står perfekt. Det kan lige så vel være et dårligt skærmkort, eller indstillingerne for samme.

Til top
Newbie81 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-December-2006
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2006 kl. 11:29

Hej Spawn

Tak for svaret - der lærte jeg lige en del omkring tilslutning

Det jeg umiddelbart kan konkludere er, at det ville løse problemet at købe en fladskærm med fuld HD. Så vil overvejer om jeg skal ofre pengene.

Og tak til dig Kandersen - nu ved jeg, at det oprindelige setup med 32m71 vil virke

Dette spørgsmål er sikkert svært at svare, men det undrer mig, at majoriteten af LCD skærmen kører 1366 x 768? For mig ville det virke mere logisk, at de kørte 1280 x 720 der er en HD opløsning!

Jeg har lige kigget lidt rundt på Samsung 40f71 og Philips 37PF9731D. Kan forstå på nogle af de andre tråde herinde, at Philips'et ikke kan køre 1080p - så selvom jeg var ved at blive lidt forelsket i det, lyder det ikke optimalt. Så umiddelbart er jeg tilbage ved en samsung igen igen

Nogle gode forslag til et 1080P fladskærm der helst ikke skal koste en formue (<20000)?

Peter

Rettelse: Har rettet skærmene fra 32" til hhv. 37" og 40"

Redigeret af Newbie81 - 20-December-2006 kl. 11:41
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2006 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Lidt generel input

Bedste tilslutning er via DVI/HDMI i 1:1pixelmapping - via DVI/HDMI da denne digitale tilslutning giver bedre farver/kontrast og bedre skarphed end den analoge VGA overførsel gør samtidig med at 1:1pixelmapningen giver optimal skarphed.

Det behøver ikke være tilslutningen som gør at farver, kontrast og skarphed ikke står perfekt. Det kan lige så vel være et dårligt skærmkort, eller indstillingerne for samme.

Fuldstændig enig - der er flere forskellige faktorer der spiller ind i forhold til kvaliteten af det endelige resultat - det var egentlig også det jeg prøvede at illustrere istedetfor blot at konstatere om 1:1pm VGA altid er bedst eller at 720pDVI altid er bedst. 

Det gjorde jeg fordi ofte ser man en kritikløs jagt på 1:1pmVGA uden hensyntagen til de mange andre faktorer der afgører om man får et godt billede eller ej. 1:1pmVGA er i sig selv ikke en garanti for et godt billede i alle forhold, kun en garanti for skarp tekst. Jeg vil hellere have en god kvalitetsskærm selvom den ikke kan 1:1pmVGA end en dårlig skærm blot fordi den har 1:1pmVGA - en dårlig skærm vil give et dårligt billede uanset hvor meget den kan pixelmappe. En god skærm vil give et godt billede selvom den ikke kan pixelmappe men er nødt til at køre 720pDVI - ihvertfald når vi taler filmafvikling og ikke bare et statisk dokument med tekst på.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2006 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Newbie81 Newbie81 skrev:

Jeg har lige kigget lidt rundt på Samsung 40f71 og Philips 37PF9731D. Kan forstå på nogle af de andre tråde herinde, at Philips'et ikke kan køre 1080p - så selvom jeg var ved at blive lidt forelsket i det, lyder det ikke optimalt. Så umiddelbart er jeg tilbage ved en samsung igen igen

Nogle gode forslag til et 1080P fladskærm der helst ikke skal koste en formue (<20000)?

Desværre ikke når det angår 1080p. Efter jeg fik M71éren er jeg heller ikke sikker på, at det er så godt at gå efter. Men jeg har ikke rigtig noget at have det i overhovdet, da min umiddelbare opfattelse er, at man bør gå efter den højst mulige opløsning, hvis man vil bruge skærmen til computer. Jeg er dog som sagt fuld ud tilfreds med 1360x768. Så spørgsmålet er nok i virkeligheden, om 1920x1080p vil retfærdiggøre den mer-pris et sådan tv vil koste, for det vil uden tvivl koste kassen, hvis den skal gøre det ordentligt.

Spawn - helt enig!

Redigeret af Kandersen - 20-December-2006 kl. 12:20
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu