Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
riis77
Ny bruger
Oprettet: 23-August-2006
Status: Offline
Point: 6
|
Emne: amitech mediacenter Sendt: 01-September-2006 kl. 19:57 |
Hej
Har et pana PV500 42 tommer plasma. har lige købt amitechs mediacenter med dobbelt tuner(Hauppauge). Når jeg kører antenne-signal gennem mediacenter kan det absolut ikke leve op til signalet der går direkte igennem fjernsyn. Så jeg returnerer amitechen da jeg simpelthen ikke vil til at bruge tid/penge på antenne-forstærkere, div. software etc. for MÅSKE at opnå et nogenlunde signal.
Men sig mig en gang. Kan det virkelig være rigtigt at man forlange 10.000 for et decideret mediacenter og så kan det kun levere et "midelmådigt" billede. Indrømmet softwaren er suværen. det er lækkert at blot kunne optage etc... Men som slutbruger (og lidt en amatør, gider ihverttilfælde ikk bruge tiden) så er det sgu skuffende at det bare ikke virker.
Er det simpelthen tunerne der ganske enkelt ikke er gode nok.
For det er jo logisk at den tuner der sidder i mit Pana selvfølgelig er dyrere og mere avanceret end den i amitechen.
Comments???
mvh
Claus
|
 |
SimpleUser
Bruger
Oprettet: 07-August-2006
Point: 231
|
Sendt: 02-September-2006 kl. 16:37 |
Der er flere som vil give dig ret i den forringede billedekvalitet (incl. mig), men der er også mange som synes billede kvaliteten er ok. Der findes visse tweaks til Hauupauge kort somkan gøre billedekvalietten bedre, - men jeg har ikke prøvet dem selv.
Jeg har selv testet amitech og fujitsu med digital tv. Ingen af dem kunne vise billeder der var lige så gode (ej heller næste lige så gode), som det direkte tv-signal.
Men det kan vel ikke passe at de tunere som folk laver til pc er meget dårligere end dem der sidder i andre maskiner? Burde de ikke være på hardware siden. Så mit bud er, at de drivere der skal til at lade signalet passere igennem hele Windows miljøet er det svage link. - Men det er altså min personlige mening.
Derfor glæder jeg mig til at se Philips' mediecenter. De har jo ihvertfald al ekspertisen på tuner/tv siden. Lad os se om de kan komme op med en maskine der har perfekt signal.
|
 |
avh
Guld medlem
Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
|
Sendt: 02-September-2006 kl. 22:41 |
Hvad skal man efterhånden med analoge tuner?
Et digitalt input giver uden videre et bedre billede, jeg kunne aldrig drømme om at bruge en analog tuner igen, når man først har set og anvendt DVB-tv-kort....og dertil rigtig 16:9 format.
Det er jo ikke svært at sætte op, blot man sammensætter hardware og software fornuftig, som beskrevet i flere tråde i dette forum... Der spares faktisk en fase, nemlig encoding fra analog til digtial. DVB-kort modtager digitale data ligesom et netkort...
De kan jo fåes i externe udgaver, hvis man ikke ønsker at gøre indgreb i færdige media-centre....
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
|
Sendt: 03-September-2006 kl. 01:04 |
#avh
Husk nu bare at det IKKE virker med Microsoft MediaCenter (MCE) og undertekster!
Kræver at du istedet bruger DVBViewer, som er godt nok (kan næsten alt), men ikke så brugervenligt som MCE
|
 |
DarkHelmet
Guld medlem
Oprettet: 15-Oktober-2005
Point: 508
|
Sendt: 03-September-2006 kl. 18:12 |
avh skrev:
Hvad skal man efterhånden med analoge tuner?
Et digitalt input giver uden videre et bedre billede, jeg kunne aldrig drømme om at bruge en analog tuner igen, når man først har set og anvendt DVB-tv-kort....og dertil rigtig 16:9 format.
Det er jo ikke svært at sætte op, blot man sammensætter hardware og software fornuftig, som beskrevet i flere tråde i dette forum... Der spares faktisk en fase, nemlig encoding fra analog til digtial. DVB-kort modtager digitale data ligesom et netkort...
De kan jo fåes i externe udgaver, hvis man ikke ønsker at gøre indgreb i færdige media-centre....
|
Er der noget der er fløjet hen over hovedet på mig? Er det ikke kun DR og TV2 der bliver sendt ud i DVB? Der er jo de færeste antenneforeninger der laver et digitalt antennesignal, selvom de rent fakisk skal gøre det.
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 03-September-2006 kl. 19:20 |
Det er rigtigt, der er selvfølgelig en række antenneforeninger, som ikke sender digitalt, som TDC og Stofa gør.
... og her kan et mix af DVB-T (fra luften) og analog (til kabel) være relevant...
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
SimpleUser
Bruger
|
Sendt: 04-September-2006 kl. 10:21 |
Lad mig lige præcisere. Mit indlæg gik på DVB-T tunere.
Der er simpelthen forskel på tvsignal set vha set-top boks og signalet set igennem de to mediecentrer. Desværre er det ikke til mediecnetrernes fordel.
Men som nævnt har jeg ikke brgt HauppaugeTweak - vil det gøre hele forskellen?
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 04-September-2006 kl. 11:37 |
Dårlig modtagelse (også støj) ved DVB-T (og ringe tunere) vil vise sig som hak i billedet ikke som noget uldent billede o.l. som ved analoge...
Hvis man har mulighed for det synes jeg man skal bruge et DVB-tvkort i et mediacenter. Det får tingene op på DVD-niveau...
Hvordan er kvaliten med at vise DVD på de omtalte mediecentre?
Hvorfor have alle de problemer med analoge tv-kort, hvis man kan undgå det?
Man kan selvfølgelig forsøge at "lappe" på det analog billede med disse tweaks....
Jeg synes man ikke skal se på tingene som en hardware-kasse, men i stedet prøve at opnå en løsning med de rette mix af hardware og software, som er mediacentrets (PC-ens) force...
Redigeret af avh - 04-September-2006 kl. 11:43
|
|
 |
SimpleUser
Bruger
|
Sendt: 04-September-2006 kl. 11:49 |
Hmmmm, det er interessant.
DVD afspilning på både amitech og Scaleo E er knivskarpt, imodsætning til live tv igennem DVB-T tunerne.
Live tv er som nævnt en anelse overstyret i kraftige baggrundsfarver, virker måske lidt mere grovkornet (768x13xx) og kan hakke. Men hakkeri er nu sjældent.
Det er ikke umuligt at dele af farvestyringen kunne have været udbedret ved fintuning af farverne på fjernynet, men personer etc. i forgrunden af billederne var der tilsyenaldende ingen farve problemer.
Vi testede derhjemme ved t jeg bestmete om vi så signalet igennem desk-top eller mediecenter. Svigerfar og konen skulle så gætte kilden. Og fruen gættede rigtigt hver gang - hun kunne altså se den ringere kvalitet på mediecenter live tv. - Svigerfar var faldet i søvn - nej han var knap så sikker i sin sag. Men det betyder at live-signalet fra mediecenter absolut ikke er ringe, men en anelse dårligere.
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 05-September-2006 kl. 08:43 |
Der burde ikke være nævneværdig forskel på noget der er modtaget via DVB-T og DVD.
I mediaPC-en er tilslutning til skærm den samme for de to input, så det har ingen indvirkning...(ens vilkår)
De bruger begge de samme codecs i MediaPC til at dekode data og vise på skærmen (det går jeg ud fra i opsætningen). Om data hentes fra en DVD-skive eller via DVB-T kortet, skulle være ligegyldig. Fra DVB-T kortet sker der kun en filtrering af de data der hører til den pågældende kanal (PID til billede, lyd, subtitles).
Der kan selvfølgelig være forskelle i vor godt data er encoded fra TV-stations side...
F.eks. hvis det skal gøres live (sport), vanskeligt på grund af kort tid til encoding.
Der kan også "fedtes" med bitraten så der er for lille båndbredde..
Hvis du ser signalet via en indbygget DVB-T tuner i TV-et, bliver signalet behandlet af andre codecs og hvad ellers TV-et byder på af billedforbedring....
|
|
 |