|
Spørgsmål vedr. LTE filter, forstærker og splitter |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
thaggren ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 19-Oktober-2015 Status: Offline Point: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 19-Oktober-2015 kl. 08:23 |
|
Hej
Mit setup ser således ud: Antenne -> LTE filter -> Forstærker -> Splitter til 4 TV Forstærkeren er desværre gået i stykker, og inden jeg bare blindt udskifter den overvejer jeg at simplificere det hele lidt. Som beskrevet ovenfor, så har vi en splitter til 4 TV. I denne er der trukket kabel til 3 antennestik og den sidste udgang er blindet med en dertil indrettet "slutmuffe". Selvom der er trukket kabel ud til 3 værelser, har vi kun tilsluttet TV i det ene. Jeg forventer ikke, at vi nogensiden får TV i de andre rum, da alt fremadrettet bliver ren streaming. På splitteren kan jeg se, at hver af de fire udgange har påført teksten "7,4 dB", hvilket må angive signal tabet per udgang og derfor er der sat en forstærker op foran. ...og nu til mine spørgsmål: - De 3 udgange i splitteren vi ikke anvender (har TV tilsluttet) giver disse signal tab eller opstår dette først når der er et TV i den anden ende? - Nu hvor vi kun anvender et TV er det så mest optimalt at fjerne splitteren helt? - Hvis vi senere skal have et ekstra TV på (jeg tvivler på det) kan man så splitte signalet uden forstærker - og skal det så helst være med en splitter til to TV grundet det mindre signal tab på udgang (kan se at det ligger på ca. 3,5 dB) eller kan jeg anvende vores nuværende splitter til 4 TV uden forstærker ... og så lige et bonus spørgsmål ![]() - Hvis man har et LTE filter siddende på sin mast vil det så give problemer, at anvende en forstærker med indbygget LTE filter. Umiddelbart tænker jeg nej, da filteret i forstærkeren ikke har noget at filtrere væk. Jeg spørger da jeg er i besiddelse af en forstærker med indbygget LTE filter som jeg kunne erstatte den defekte forstærker med. God dag til alle ![]() |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Normalt når der er brug for en forstærker i forbindelse med fordeling til flere rum, så bruges der en Distributions forstærker, når nu der ikke er brug for fordeling, så kommer det an på hvor godt signalet er, og derved om der er behov for en forstærker, så det må du lige undersøge. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5358 |
|
Så hvis du ikke har brug for mere end en udgang for tiden, væk med forstærker og splitter, og se om der er signal nok (ind på TV menu og aflæs signalstyrke og kvalitet). Som bonus sparer du også lidt strøm, hvis forstærker kan undværes. Hvis du senere får brug for en udgang mere, må det komme an på en vurdering af aktuel signalstyrke. Det kan ikke siges uden flere oplysninger om afstand til og landskab imod sender. ![]() Mvh. JørgenT
|
||
![]() |
||
thaggren ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 19-Oktober-2015 Status: Offline Point: 5 |
|
Jeg bor i Hvidovre og bruger Hove senderen. Med forstæker (før den gik i stykker) var signalstyke mellem 92-98 og kvalitet 100 - prøver senere at gå udenom forstærker/splitter - det burde kunne lade sig gøre :)Hvordan med 2 gange LTE filter - vil det evt. kunne skabe problemer?
|
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
|
Der bør ikke, hvis forholdene er i orden, være nogen problemer med at modtage fra en 50Kw sender på den korte afstand. Den kan modtages uden problemer meget længere væk. Alle unødvendige samlinger, filtre og andet der vil forringe signalet skal undgås. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
|
Tjek!
![]() |
||
![]() |
||
Elmand ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-April-2012 Sted: 2730 Herlev Status: Offline Point: 100 |
|
Med det signal du beskriver, kan du drive et helt fællesantenneanlæg uden forstærker - hvilket er meget normalt,hvor du bor. Dir signal har snarere været forkrafttig,når du også brugte forstærker. Jeg bor selv i Herlev og modtager også fra Hove -Jeg har seks tilslutninger uden brug af forstærker. Med venlig hilsen ESPERSEN EL & Antenne 2730 Herlev
|
||
![]() |
||
|
![]() |
||
![]() |
||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
|
Hvad mener du med 2 gange LTE filter? I Hovedstaden skal man evt. have et LTE filter til kanal 59, hvis man har en 4G/LTE800 mast i samme retning som den TV mast man har rettet tv-antenne mod. Da TeliaTelenor anvender download-frekvenserne 791-801 MHz (kanal 59 er 774-782 MHz) medens TDC anvender 801-821 MHz, er det normalt lidt mere nødvendigt med et LTE filter ved en TT LTE800 mast end ved en tilsvarende TDC mast. Et LTE K59 filter fjerner også en stor del af kanal 60 (782-79 MHz) ogkan derfor fjerne endnu mere af 791-801 signalet. Hovedstaden og Sjælland byttede kanal 59 og kanal 60 for et par år siden. Det skete i høj grad for at skabe bedre mulighed for at anvende TTs 800 MHz frekvenser i det langt mere befolkede hovedstadsområde og i Norsjælland uden at ødelægge en af Boxers muxer. Lars ![]() |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
![]() |
||
|
Tak for uddybende forklaring Lars :)
Jeg har en LTE800 mast indefor 500 meter, men den står ikke i retningen med Hove. Har undersøgt hvilket filter jeg har, og det er et K59 - så det burde være tip top :) |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |