|
Fejl i 5.1 lyden på DR HD |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Forfatter | ||
filmfreak ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1398 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-Januar-2012 kl. 07:43 |
|
Er det kun mig der oplever at 5.1 lyden på DR HD har lydt helt forkert den seneste uge ?
(og det gælder alle udsendelser)
Hvadenten det er i DTS 5.1 eller DD5.1 kommer centerlyden fejlagtigt (og kraftigt) også ud i begge fronthøjttalere - høres meget tydelig ved tale (dialog). Har gjort Digi-tv opmærksom på problemet med de ignorerer det tilsyneladende. Ved ikke hvornår der lige bliver sendt 'HD-testen' igen - for det vil helt sikkert tydeligt afsløre fejlen.
Lyd-fejlen ødelægger bla. hele surround-oplevelsen i film på DR HD.
Der har tidligere (sidste sommer ?) været fejl i 5.1 lyden på DR HD - en fejl, der gjorde at centerlyden blev sendt ud i samtlige højtalerere - og her erkendte digi-tv fejlen og rettede den, efter jeg gjorde dem opmærksom på det.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om andre også oplever det og om problemet kun gælder DVB-T (og måske kun i visse landsdele?) Modtager selv fra Hove-senderen.
|
||
![]() |
||
Metfan ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 18-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 33 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg oplever at der altid kun er lyd i fronterne. Og altså hverken lyd i center eller baghøjtalere. Den sidste HD-test jeg så, var der lyd i begge fronter og i centeren. Men intet andet.
Mener at vi har vores signal fra hjælpe-senderen i Silkeborg.
|
||
![]() |
||
filmfreak ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1398 |
|
OK, det kan måske skyldes din modtager eller indstillingerne på din surround-reciever ?
Hvilken DVB-t modtager har du ? og er du sikker på at den kan transcode HE-ACC 5.1 til enten DD5.1 eller DTS 5.1 ?
|
||
![]() |
||
Metfan ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 18-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 33 |
|
Jeg har en Sagemcom RT90, og den kan fint transcode til DTS. Det viser min Denon receiver
![]() |
||
![]() |
||
|
Nu kender jeg ikke lige Sagem RT90, men den står vel til at udsende multikanal-lyd under indstillinger og din surround-reciever er sat til 'auto-detect' således at den kan detektere DTS 5.1
Er der mulighed for også at vælge lydspor på RT90 ? DR HD udsendes jo med 2 lydspor - et 2.0 spor og et 5.1 spor.
|
||
![]() |
||
|
Ja, man kan godt vælge lydspor. Eller det vil sige at den eneste mulighed man har, er at sætte lyden til Multichannel eller Stereo i indstillingerne. Når jeg har Multichannel slået til, opfanger min receiver signalet fra DR HD som 'DTS'.
|
||
![]() |
||
|
OK, så virker det jo nok som det skal. Bare mærkeligt at du så ikke får nogen lyd i din center (og baghøjttalere) ?? Viser din sr-reciever DTS 2.0 eller DTS 5.1 ?
|
||
![]() |
||
|
Min Denon forstærker viser ikke hvorvidt det er DTS 2.0, eller DTS 5.1.
Jeg tænker på at få fat i Sagemcom og høre dem om det kan være den nyeste firmware der er skyld i problemet.
|
||
![]() |
||
|
Nå, nu ser det endelig ud til at DR/Digi-tv har fået rettet fejlen. De sidste par dage har udsendelserne på DR HD(med 5.1 lyd) lydt rigtigt med dialogen (talen) kun kommet i centerhøjttaleren (og kun ganske svagt kunne høres i frontht)
![]() Så mangler vi bare at der også kommer 5.1 lyd på DR1 ...
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Ja "Lykke" lød helt som den skulle i DTS 5.1
|
||
![]() |
||
karula ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 849 |
|
|
||
Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1 |
||
![]() |
||
|
Ved nærmere eftersyn har DR aligevel ikke fået løst problemet helt. Tilsyneladende er lyden korrekt på DR HD når udsendelsen er med 'ægte' 5.1 lyd. Derimod hvis udsendelsen kun er i stereo (2.0) er lyden stadig forkert. Her skulle DR nemlig konvertere stereo-signalet til et prologic signal udsendt som som et 5.1 spor (DD5.1 eller DTS5.1) og her fejler konverteringen idet centerlyden også afspilles i begge fronter (på DVB-T ?). Lagde mærke til det under 'Walking dead', hvor det tydeligt kunne høres. Men heldigvis ser det nu ud til at lyden er korrekt når det i ægte 5.1 .
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |