recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fejl i 5.1 lyden på DR HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fejl i 5.1 lyden på DR HD

Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fejl i 5.1 lyden på DR HD
    Sendt: 18-Januar-2012 kl. 07:43
Er det kun mig der oplever at 5.1 lyden på DR HD har lydt helt forkert den seneste uge ?
(og det gælder alle udsendelser)

Hvadenten det er i DTS 5.1 eller DD5.1 kommer centerlyden fejlagtigt (og kraftigt) også ud i begge fronthøjttalere - høres meget tydelig ved tale (dialog).  Har gjort Digi-tv opmærksom på problemet med de ignorerer det tilsyneladende. Ved ikke hvornår der lige bliver sendt 'HD-testen' igen - for det vil helt sikkert tydeligt afsløre fejlen.
Lyd-fejlen ødelægger bla. hele surround-oplevelsen i film på DR HD.

Der har tidligere (sidste sommer ?) været fejl i 5.1 lyden på DR HD  - en fejl, der gjorde at centerlyden blev sendt ud i samtlige højtalerere - og her erkendte digi-tv fejlen og rettede den, efter jeg gjorde dem opmærksom på det.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om andre også oplever det og om problemet kun gælder DVB-T (og måske kun i visse landsdele?)  Modtager selv fra Hove-senderen.

Til top
Metfan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-September-2007
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Metfan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2012 kl. 08:32
Jeg oplever at der altid kun er lyd i fronterne. Og altså hverken lyd i center eller baghøjtalere. Den sidste HD-test jeg så, var der lyd i begge fronter og i centeren. Men intet andet.

Mener at vi har vores signal fra hjælpe-senderen i Silkeborg.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2012 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af Metfan Metfan skrev:

Jeg oplever at der altid kun er lyd i fronterne. Og altså hverken lyd i center eller baghøjtalere. Den sidste HD-test jeg så, var der lyd i begge fronter og i centeren. Men intet andet.

Mener at vi har vores signal fra hjælpe-senderen i Silkeborg.

OK, det kan måske skyldes din modtager eller indstillingerne på din surround-reciever ?
Hvilken DVB-t modtager har du ? og er du sikker på at den kan transcode HE-ACC 5.1 til enten DD5.1 eller DTS 5.1 ?

Til top
Metfan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Metfan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2012 kl. 08:55
Jeg har en Sagemcom RT90, og den kan fint transcode til DTS. Det viser min Denon receiver Wink
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2012 kl. 14:37

Jeg har en Sagemcom RT90, og den kan fint transcode til DTS. Det viser min Denon receiver Wink

Nu kender jeg ikke lige Sagem RT90, men den står vel til at udsende multikanal-lyd under indstillinger og din surround-reciever er sat til 'auto-detect' således at den kan detektere DTS 5.1

Er der mulighed for også at vælge lydspor på RT90 ?   DR HD udsendes jo med 2 lydspor - et 2.0 spor og et 5.1 spor.
Til top
Metfan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Metfan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2012 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Nu kender jeg ikke lige Sagem RT90, men den står vel til at udsende multikanal-lyd under indstillinger og din surround-reciever er sat til 'auto-detect' således at den kan detektere DTS 5.1

Er der mulighed for også at vælge lydspor på RT90 ?   DR HD udsendes jo med 2 lydspor - et 2.0 spor og et 5.1 spor.

Ja, man kan godt vælge lydspor. Eller det vil sige at den eneste mulighed man har, er at sætte lyden til Multichannel eller Stereo i indstillingerne.

Når jeg har Multichannel slået til, opfanger min receiver signalet fra DR HD som 'DTS'.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2012 kl. 16:13

Ja, man kan godt vælge lydspor. Eller det vil sige at den eneste mulighed man har, er at sætte lyden til Multichannel eller Stereo i indstillingerne.

Når jeg har Multichannel slået til, opfanger min receiver signalet fra DR HD som 'DTS'.

OK, så virker det jo nok som det skal. Bare mærkeligt at du så ikke får nogen lyd i din center (og baghøjttalere) ??
Viser din sr-reciever DTS 2.0 eller DTS 5.1 ?
Til top
Metfan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Metfan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2012 kl. 11:34
Min Denon forstærker viser ikke hvorvidt det er DTS 2.0, eller DTS 5.1.

Jeg tænker på at få fat i Sagemcom og høre dem om det kan være den nyeste firmware der er skyld i problemet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2012 kl. 21:20
Nå, nu ser det endelig ud til at DR/Digi-tv har fået rettet fejlen. De sidste par dage har udsendelserne på DR HD(med 5.1 lyd) lydt rigtigt med dialogen (talen) kun kommet i centerhøjttaleren (og kun ganske svagt kunne høres i frontht) Clap 

Så mangler vi bare at der også kommer 5.1 lyd på DR1 ...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2012 kl. 21:39
Ja "Lykke" lød helt som den skulle i DTS 5.1
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2012 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Nå, nu ser det endelig ud til at DR/Digi-tv har fået rettet fejlen. De sidste par dage har udsendelserne på DR HD(med 5.1 lyd) lydt rigtigt med dialogen (talen) kun kommet i centerhøjttaleren (og kun ganske svagt kunne høres i frontht) Clap 

Så mangler vi bare at der også kommer 5.1 lyd på DR1 ...
Ja, lyden har været forfærdeligt de sidste dage, troede det var mit anlæg, men nu er det tilsyneladendi iorden, har Canal Digital.
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2012 kl. 19:23
Ved nærmere eftersyn har DR aligevel ikke fået løst problemet helt.  Tilsyneladende er lyden korrekt på DR HD når udsendelsen er med 'ægte' 5.1 lyd. Derimod hvis udsendelsen kun er i stereo (2.0) er lyden stadig forkert. Her skulle DR nemlig konvertere stereo-signalet til et prologic signal udsendt som som et 5.1 spor (DD5.1 eller DTS5.1) og her fejler konverteringen idet centerlyden også afspilles i begge fronter (på DVB-T ?). Lagde mærke til det under 'Walking dead', hvor det tydeligt kunne høres.  Men heldigvis ser det nu ud til at lyden er korrekt når det i ægte 5.1 .
Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu