|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||||||||
pdj1974 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 957 |
![]() Sendt: 03-Januar-2009 kl. 23:39 |
|||||||
Jeg vil lige starte med at gøre det klart at jeg ikke har nogen forbindelse til folkene bag
recordere.dk og at dette oplæg 100% er på eget initiativ. Blot et forslag fra en menig bruger :-) Forslaget går i al sin enkelhed ud på at have en procedure i de situationer hvor flere brugere har interesse i et givet produkt (eller service) men hvor prisen er lige lovlig høj til at løbe den risiko at produktet nu ikke virker efter forventningen. That’s it! Rent konkret udspringer det af at jeg savner en DVB-C recorder med MPEG4 og de kan stort set ikke opdrives i dk. De kan dog købes i bl.a. Tyskland men det er ikke til at vide om de fungerer med Stofa og YouSee og hvad med EPG og stabilitet osv. – altså alle de ting en test under danske forhold ville fortælle. Mit forslag er derfor at man finder en række brugere der har samme interesse og som er villige til at løbe en risiko (dvs. miste penge) hvis produktet ikke fungerer efter hensigten og forhandleren ikke vil tage den retur. Når man har samlet et tilstrækkeligt antal brugere skal de indbetale deres andel af prisen til en neutral part. (Lars, måske?) Dernæst kan vedkommende der har startet Fællestesten bestille produktet og komme med en anmeldelse efter en test. Vedkommende skal ud over en anmeldelse beslutte sig for om han/hun vil beholde produktet. Hvis produktet beholdes skal alle deltagere selvfølgelig have alle deres penge tilbage. Hvis testeren ikke vælger at beholde produktet skal man høre om en anden deltager ønsker at gentage testen. Hvis ingen ønsker det, eller den anden tester også afviser produktet skal man forsøge at returnere det. Dette er dog ikke altid muligt, så i nogle situationer må man acceptere at man mister pengene helt eller delvist. I disse situationer sættes apparatet på offentlig auktion (Ebay, QXL eller lign.) hvorefter tabet gøres op. Derefter fremlægges ”regnskab” og evt. resterende beløb udbetales til de deltagende. Dette er forslaget. Jeg vil selvfølgelig gerne vide om DU tror det er noget der kan bruges, og om du har forslag til forbedringer. Jeg vil også gerne vide om Lars vil stå som depot eller om der er en anden måde man kan løse det på? |
||||||||
/Peter
LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live |
||||||||
![]() |
||||||||
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
![]() |
|||||||
En god ide, med muligheder . .
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
|||||||
Spændende forslag
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
Bruger udmeldt 9 ![]() -- ![]() Oprettet: 30-November-2005 Status: Offline Point: 2048 |
![]() |
|||||||
Interessant tanke, men næppe mulig. Især hvis apparatet ikke virker og må returneres eller skal sælges på auktion. For når pengene skal retur til indbetalerne, skal der laves måske 30-50 bankoverførsler = tid. Og sættes det på auktion, vil der måske opstå splid mellem indbetalerne, nogle have prisen sat ned for at få nogle af pengene hurtigt hjem igen, andre vil hellere vente og måske få en højere pris. Og nogle vil måske komme med beskyldninger om svindel, hvis prisen hver gang bliver sat for lavt. Som sagt jeg synes, at det er en interessant idé i teorien, men ikke i praksis. |
||||||||
![]() |
||||||||
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7237 |
![]() |
|||||||
God ide. Savner også test af DVB-C udstyr fra udlandet - men det sælges faktisk i danmark. http://parabolspecialist.dk/shop/pr-hd1000-c-hdtv-155c1.html Måske der kunne aftales noget med en dansk forhandler. Er de gode kan der sikkert sælges en del efter en god test.
|
||||||||
![]() |
||||||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|||||||
Du har returret når du handler på nettet inden for EU. Så hvis du vil prøve det, så køb det hos en forhandler du mener du kan stole på, og returner det hvis det ikke virker. Så har det kun kostet dig fragten. Ingen grund til at gøre det så besværligt. Jeg mener ikke dit forslag er praktisk muligt at udføre. Essensen i dit forslag derimod, er som jeg ser det at betale for muligheden for at læse anmeldelser, for at få muligheden for at få testet flere produkter, og få en højere kvalitet af anmeldelser. Om det nogensinde kommer til at ske, er et godt spørgsmål - der hersker stadig en holdning til at alt der er internet-baseret bør være gratis. Men på et eller andet tidspunkt må folk indse at en god journalist skal have løn uanset om hans ord udgives på et stykke papir eller på en PC-skærm. |
||||||||
![]() |
||||||||
pdj1974 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 957 |
![]() |
|||||||
Mange tak for både ros og ris :)
Ja, derfor bør Lars nok sætte et loft på antal deltagere pr. Fællestest og et minumumsbeløb pr. deltager. Hvis det fx. sættes til max 15 deltagere og minimum 400 kroner pr deltager håber jeg han kan overtales? Han scorer da trods alt renterne i perioden ![]() Det skrev jeg forøvrigt ikke direkte, men jeg forudsætter at pengene står i depotet mens testen foregår. Dvs. testeren starter med at betale beløbet. Min ide med depotet er blot fordi jeg forudser det kan være lidt svært at indkradse penge fra et givet bruger-id og et indlæg på recordere. No offence ![]()
På en aktion er det højestbydende der bestemmer prisen. Som sælger kan man vel kun bestemme løbetiden? Et givet Fælleskøb bør derfor indeholde en række deadlines som skal overholdes af testeren. Ellers har deltagerne krav på pengene tilbage fra depotet...
Den mangler lige harddisken ![]()
Absolut en mulighed! Jeg ved bare ikke lige hvordan man griber sådan noget an ![]() Jeg er også bange for at det kun vil virke een gang. Hvis vi fx finder en forhandler der er villig til at tage produkt hjem som vi foreslår og udlåne det til test. Hvor mange brugere her tror du så der vil betale en højere pris (højere moms og et ekstra lag af fortjeneste) end hvis man selv bestiller i fx Tyskland? Jeg tror som udgangspunkt på det gode i mennesker, men jeg er ikke naiv. ![]()
Det var jeg ikke klar over, men Google (og http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/ehandel/fortryd0/) giver dig ret. Tyskland har faktisk også krav om 14 dages returret. ![]() masse detaljer der jo til forveksling ligner de danske regler. Nederst står så desværre:
Betyder det at man ikke kan regne med at de andre regler også gælder i Tyskland, altså bortset fra de 14 dage? Vil det sige at man kan risikere at en tysk butik har 14 dages returret, men kræver varen er ubrugt og de 14 dage inkludere transporttid ved både levering og returnering og andre ting der stiller en dårligere? (Må hellere få spugt i Jura gruppen) Men hvorom alting er, så er der jævnligt danskere der har problemer med at få den returret i danske butikker de har krav på, og jeg kan kun tro at det vil være endnu svære at kræve den håndhævet overfor en butik der ligger 700km væk. Jeg mener fx ikke at Forbrugerrådet er til nogen hjælp overfor en tysk butik. Men det har da fået mig tættere på at tage chancen og bestille den HD K2 jeg har kik på.
Njah, mere muligheden for at få teste lige præcis DET som jeg er interesseret i. Hvis nu TopGear pludselig var de eneste der testede biler ville der hurtigt opstå et behov for at teste den slags biler som vi andre realistisk overvejer at købe. Selvfølgelig sat på spidsen, men syntes der er en forskel ![]() Normalt er det vel producenten eller en grossist eller en forhandler der udlåner et produkt til en anmelder, da en god test kan skabe en væsentlig øget efterspørgsel efter et produkt. Problemet er størst i de situationer hvor et produkt slet ikke markedføres i DK - der er det så at Fællestest kunne træde til.
Det er en helt anden diskussion, og grundlæggende er jeg da enig. "Situationen" lige nu går dog i retning af Web2 og meget mere forbrugergeneret indhold. Efterhånden stoler man jo mere på Wikipedia end Britannica (kan slet ikke huske hvornår jeg sidst har brugt den). Som alt mulig andet er det sikkert noget der bølger frem og tilbage. Jo bedre firmaer bliver til at manipulerer Web2.0 stederne og når vi kommer videre fra den nuværende brug-og-smid- væk mentalitet tror jeg efterspørgslen efter mere troværdige kilder kommer igen. Men det bliver hurtigt en meget teoretisk diskussion - jeg står altså bare og mangler en DVB-C recorder med mpeg4 ![]() edit: Tilføjede at de 400 kroner var pr deltager. edit: Rettede link til forbrugereuropa efter Chrome smadrede den og layoutet... Redigeret af pdj1974 - 04-Januar-2009 kl. 12:27 |
||||||||
/Peter
LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live |
||||||||
![]() |
||||||||
pdj1974 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 957 |
![]() |
|||||||
ARGH! Beklager formatteringen i ovenstående
![]() Chrome er en fed browser på mange måder, men lige præcis indtastningsbokse har den en tendens til at fucke fuldstændig op ![]() |
||||||||
/Peter
LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live |
||||||||
![]() |
||||||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|||||||
Det gør de fleste brugere der handler i Danmark jo i forvejen, så det problem tror jeg du overvurderer lidt.
Det problem er jo det samme, hvadenten det er dig selv eller en gruppe der køber ind. Ham der ender med produktet skal tage stilling til den slags ting under alle omstændigheder.
Det var egentlig også dét jeg mente - en professionel instans vil være mere tilbøjelig til eksempelvis ikke kun at teste udstyr han tilfældigvis selv har en købsinteresse i.
Er det ikke et ret begrænset problem? Jeg synes under alle omstændigheder at dit koncept lyder omstændigt. Jeg synes det ville være mere relevant at finde en måde at få diverse omkostninger der skal til for at få udført anmeldelserne dækket ind. Men jeg tror det er svært at gøre på en ikke-kommerciel facon. Hvad vil du f.eks. gøre i en situation hvor folk har indbetalt for at få en anmeldelse udført, og så er ham der laver den ikke i stand til at udføre/skrive en brugbar anmeldelse? Det er altså ikke nemt at skrive brugbare anmeldelser.
Jeg tror det er hér problemet ligger, du overvurderer behovet fordi du tilfældigvis selv står i det. Jeg synes det var mere relevant at lægge den samme energi i f.eks. at få folk til at slæbe deres eget udstyr et givent sted hen, og give folk mulighed for at samles til en shoot-out, f.eks. dén plasma shootout jeg tidligere har truet med, men som jeg ikke p.t. har tid til at arrangere. Mange vil gerne se dén shootout ført ud i livet, men ingen har meldt sig frivilligt til at samle trådene, selv om jeg har tilbudt at lægge lokaler til. Jeg tror du meget hurtigt med dit koncept vil løbe ind i det helt overordnede problem med mere eller mindre alt hvad der er internet-baseret: Brugerne vil gerne modtage, men helst ikke yde. Der er folk nok der brokker sig over diverse ting her på siden, men spørg de samme folk om de eksempelvis ville betale for at bruge siden hvis det løste de ting de beklager sig over, eller alternativt selv byde ind med noget der kunne forbedre det, så har man pludselig alle mulige undskyldninger for hvorfor det er alle de andre der skal yde og ikke én selv. Hvis vi nu skal være lidt konstruktive ud fra din tankegang, var det så ikke mere interessant at forsøge at få folk til på den ene eller den anden måde at spytte i kassen til at kunne opstille et givent produkt, eller flere produkter til en shootout, et sted hvor der er adgang for alle der ønsker at deltage. Så kan "fællestest" i stedet dække over at flere brugere har været med til testen, har taget hver deres test-materiale med, og har måske hver deres indgangsvinkel til hvornår et produkt er godt eller dårligt? Det kunne da skabe nogle yderst interessante og konstruktive debatter, hvis 10-20 personer skrev deres mening om det samme produkt, ud fra præcist samme forudsætning. Det ærgrer mig gang på gang, hvor få af deltagerne til diverse arrangementer - både mine egne og andres - der tager afsæt i de demonstrationer der har været, til en debat efterfølgende om de produkter der har været demonstreret. Eller omvendt, hvorfor der ikke er nogen der tager lidt mere initiativ og eksempelvis som i diskussionen om blu-ray afspillere, samler 3-4 ejere af forskellige afspillere til at mødes og afprøve tingene i praksis. Det er som om alle læner sig tilbage og venter på at "nogen" skal arrangere det hele. Jeg synes det er synd at man ikke får kædet diskussionerne her på siden lidt mere sammen med real-life arrangementer. Jeg kan sige så meget, at hvis jeg troede på at jeg kunne leve af udelukkende at lave anmeldelser, afholde arrangementer og undervisning, og levere information hjælp som igennem fora'ene, så ville jeg hjertens gerne gøre dét frem for at være forhandler. Jeg tror desværre bare ikke på at det er muligt at få nok mennesker til at betale for det, og da slet ikke hvis det ikke samtidig skal være en lukket fest for de relativt få der så betaler, hvilket ville ødelægge en del af pointen. |
||||||||
![]() |
||||||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|||||||
Beklager at det blev så langt, jeg vil ikke stjæle din tråd eller noget, bare levere mine input - jeg tror ikke rigtigt på konceptet som du fremstiller det (set fra en forbrugers synspunkt, ikke som forhandler). |
||||||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |