recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fællestest – nyt koncept på recordere.dk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFællestest – nyt koncept på recordere.dk?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 957
Direkte link til dette indlæg Emne: Fællestest – nyt koncept på recordere.dk?
    Sendt: 03-Januar-2009 kl. 23:39
Jeg vil lige starte med at gøre det klart at jeg ikke har nogen forbindelse til folkene bag
recordere.dk og at dette oplæg 100% er på eget initiativ. Blot et forslag fra en menig bruger :-)

Forslaget går i al sin enkelhed ud på at have en procedure i de situationer hvor flere brugere har
interesse i et givet produkt (eller service) men hvor prisen er lige lovlig høj til at løbe den
risiko at produktet nu ikke virker efter forventningen. That’s it!

Rent konkret udspringer det af at jeg savner en DVB-C recorder med MPEG4 og de kan stort set ikke
opdrives i dk. De kan dog købes i bl.a. Tyskland men det er ikke til at vide om de fungerer med Stofa
og YouSee og hvad med EPG og stabilitet osv. – altså alle de ting en test under danske forhold ville
fortælle.

Mit forslag er derfor at man finder en række brugere der har samme interesse og som er villige til at
løbe en risiko (dvs. miste penge) hvis produktet ikke fungerer efter hensigten og forhandleren ikke
vil tage den retur. Når man har samlet et tilstrækkeligt antal brugere skal de indbetale deres andel
af prisen til en neutral part. (Lars, måske?)

Dernæst kan vedkommende der har startet Fællestesten bestille produktet og komme med en anmeldelse
efter en test. Vedkommende skal ud over en anmeldelse beslutte sig for om han/hun vil beholde
produktet. Hvis produktet beholdes skal alle deltagere selvfølgelig have alle deres penge tilbage.

Hvis testeren ikke vælger at beholde produktet skal man høre om en anden deltager ønsker at gentage
testen. Hvis ingen ønsker det, eller den anden tester også afviser produktet skal man forsøge at
returnere det. Dette er dog ikke altid muligt, så i nogle situationer må man acceptere at man mister
pengene helt eller delvist. I disse situationer sættes apparatet på offentlig auktion (Ebay, QXL
eller lign.) hvorefter tabet gøres op. Derefter fremlægges ”regnskab” og evt. resterende beløb
udbetales til de deltagende.

Dette er forslaget.

Jeg vil selvfølgelig gerne vide om DU tror det er noget der kan bruges, og om du har forslag til
forbedringer.
Jeg vil også gerne vide om Lars vil stå som depot eller om der er en anden måde man kan løse det på?
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 23:47
En god ide, med muligheder . .
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 00:06
Spændende forslag
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 09:22

Interessant tanke, men næppe mulig. Især hvis apparatet ikke virker og må returneres eller skal sælges på auktion.

For når pengene skal retur til indbetalerne, skal der laves måske 30-50 bankoverførsler = tid.

Og sættes det på auktion, vil der måske opstå splid mellem indbetalerne, nogle have prisen sat ned for at få nogle af pengene hurtigt hjem igen, andre vil hellere vente og måske få en højere pris. Og nogle vil måske komme med beskyldninger om svindel, hvis prisen hver gang bliver sat for lavt.

Som sagt jeg synes, at det er en interessant idé i teorien, men ikke i praksis.

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 7237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 10:09

God ide.

Savner også test af DVB-C udstyr fra udlandet -  men det sælges faktisk i danmark.

http://parabolspecialist.dk/shop/pr-hd1000-c-hdtv-155c1.html

Måske der kunne aftales noget med en dansk forhandler.

Er de gode kan der sikkert sælges en del efter en god test.

 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 10:33

Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:



Rent konkret udspringer det af at jeg savner en DVB-C recorder med MPEG4 og de kan stort set ikke
opdrives i dk. De kan dog købes i bl.a. Tyskland men det er ikke til at vide om de fungerer med Stofa
og YouSee og hvad med EPG og stabilitet osv. – altså alle de ting en test under danske forhold ville
fortælle.

Du har returret når du handler på nettet inden for EU. Så hvis du vil prøve det, så køb det hos en forhandler du mener du kan stole på, og returner det hvis det ikke virker. Så har det kun kostet dig fragten. Ingen grund til at gøre det så besværligt. Jeg mener ikke dit forslag er praktisk muligt at udføre.

Essensen i dit forslag derimod, er som jeg ser det at betale for muligheden for at læse anmeldelser, for at få muligheden for at få testet flere produkter, og få en højere kvalitet af anmeldelser. Om det nogensinde kommer til at ske, er et godt spørgsmål - der hersker stadig en holdning til at alt der er internet-baseret bør være gratis. Men på et eller andet tidspunkt må folk indse at en god journalist skal have løn uanset om hans ord udgives på et stykke papir eller på en PC-skærm.

Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 957
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 12:13
Mange tak for både ros og ris :)

Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

<mange små retur betalinger>

Ja, derfor bør Lars nok sætte et loft på antal deltagere
pr. Fællestest og et
minumumsbeløb pr. deltager. Hvis det fx. sættes til max
15 deltagere og minimum 400
kroner pr deltager håber jeg han kan overtales? Han
scorer da trods alt renterne i perioden

Det skrev jeg forøvrigt ikke direkte, men jeg
forudsætter at pengene står i depotet
mens testen foregår. Dvs. testeren starter med at betale
beløbet. Min ide med
depotet er blot fordi jeg forudser det kan være lidt
svært at indkradse penge fra
et givet bruger-id og et indlæg på recordere. No offence


Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

<uenighed omkring aktion>

På en aktion er det højestbydende der bestemmer prisen.
Som sælger kan man vel kun
bestemme løbetiden? Et givet Fælleskøb bør derfor
indeholde en række deadlines som
skal overholdes af testeren. Ellers har deltagerne krav
på pengene tilbage fra
depotet...

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

... DVB-C udstyr fra udlandet - men det
sælges faktisk i
danmark.

Den mangler lige harddisken

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Måske der kunne aftales noget med en dansk
forhandler.

Absolut en mulighed! Jeg ved bare ikke lige hvordan man
griber sådan noget an .
Jeg er også bange for at det kun vil virke een gang.
Hvis vi fx finder en
forhandler der er villig til at tage produkt hjem som vi
foreslår og udlåne det til
test. Hvor mange brugere her tror du så der vil betale
en højere pris (højere moms
og et ekstra lag af fortjeneste) end hvis man selv
bestiller i fx Tyskland? Jeg
tror som udgangspunkt på det gode i mennesker, men jeg
er ikke naiv.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Du har returret når du handler på
nettet inden for EU.

Det var jeg ikke klar over, men Google (og
http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/ehandel/fortryd0/)
giver dig ret. Tyskland har faktisk også krav om 14 dages
returret. På siden står en
masse detaljer der jo til forveksling ligner de danske
regler. Nederst står så
desværre:
Oprindeligt skrevet af forbrugereuropa forbrugereuropa skrev:

De andre EU-lande kan have regler
omkring
fortrydelsesretten, som afviger fra de danske regler, og
det er derfor en god ide
at undersøge betingelserne for fortrydelsesretten, før
du handler.

Betyder det at man ikke kan regne med at de andre regler
også gælder i Tyskland,
altså bortset fra de 14 dage? Vil det sige at man kan
risikere at en tysk butik har
14 dages returret, men kræver varen er ubrugt og de 14
dage inkludere transporttid
ved både levering og returnering og andre ting der
stiller en dårligere? (Må
hellere få spugt i Jura gruppen)
Men hvorom alting er, så er der jævnligt danskere der
har problemer med at få den
returret i danske butikker de har krav på, og jeg kan
kun tro at det vil være endnu
svære at kræve den håndhævet overfor en butik der ligger
700km væk. Jeg mener fx
ikke at Forbrugerrådet er til nogen hjælp overfor en
tysk butik. Men det har da
fået mig tættere på at tage chancen og bestille den HD
K2 jeg har kik på.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Essensen i dit forslag derimod, er
som jeg ser det at betale
for muligheden for at læse anmeldelser...

Njah, mere muligheden for at få teste lige præcis DET
som jeg er interesseret i.
Hvis nu TopGear pludselig var de eneste der testede
biler ville der hurtigt opstå
et behov for at teste den slags biler som vi andre
realistisk overvejer at købe.
Selvfølgelig sat på spidsen, men syntes der er en
forskel
Normalt er det vel producenten eller en grossist eller
en forhandler der udlåner et
produkt til en anmelder, da en god test kan skabe en
væsentlig øget efterspørgsel
efter et produkt.
Problemet er størst i de situationer hvor et produkt
slet ikke markedføres i DK -
der er det så at Fællestest kunne træde til.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Men på et eller andet tidspunkt må
folk indse at en god
journalist skal have løn uanset om hans ord udgives på
et stykke papir eller på en
PC-skærm.

Det er en helt anden diskussion, og grundlæggende er jeg
da enig. "Situationen"
lige nu går dog i retning af Web2 og meget mere
forbrugergeneret indhold.
Efterhånden stoler man jo mere på Wikipedia end
Britannica (kan slet ikke huske
hvornår jeg sidst har brugt den). Som alt mulig andet er
det sikkert noget der
bølger frem og tilbage. Jo bedre firmaer bliver til at
manipulerer Web2.0 stederne
og når vi kommer videre fra den nuværende brug-og-smid-
væk mentalitet tror jeg
efterspørgslen efter mere troværdige kilder kommer igen.
Men det bliver hurtigt en
meget teoretisk diskussion - jeg står altså bare og
mangler en DVB-C recorder med
mpeg4

edit: Tilføjede at de 400 kroner var pr deltager.
edit: Rettede link til forbrugereuropa efter Chrome smadrede den og layoutet...


Redigeret af pdj1974 - 04-Januar-2009 kl. 12:27
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 957
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 12:24
ARGH! Beklager formatteringen i ovenstående
Chrome er en fed browser på mange måder, men lige præcis
indtastningsbokse har den en tendens til at fucke fuldstændig op
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 13:36

Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Hvor mange brugere her tror du så der vil betale
en højere pris (højere moms
og et ekstra lag af fortjeneste) end hvis man selv
bestiller i fx Tyskland? Jeg
tror som udgangspunkt på det gode i mennesker, men jeg
er ikke naiv.

Det gør de fleste brugere der handler i Danmark jo i forvejen, så det problem tror jeg du overvurderer lidt.

Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Men hvorom alting er, så er der jævnligt danskere der
har problemer med at få den
returret i danske butikker de har krav på, og jeg kan
kun tro at det vil være endnu
svære at kræve den håndhævet overfor en butik der ligger
700km væk. Jeg mener fx
ikke at Forbrugerrådet er til nogen hjælp overfor en
tysk butik.

Det problem er jo det samme, hvadenten det er dig selv eller en gruppe der køber ind. Ham der ender med produktet skal tage stilling til den slags ting under alle omstændigheder.

 

Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Njah, mere muligheden for at få teste lige præcis DET
som jeg er interesseret i.
Hvis nu TopGear pludselig var de eneste der testede
biler ville der hurtigt opstå
et behov for at teste den slags biler som vi andre
realistisk overvejer at købe.
Selvfølgelig sat på spidsen, men syntes der er en
forskel

Det var egentlig også dét jeg mente - en professionel instans vil være mere tilbøjelig til eksempelvis ikke kun at teste udstyr han tilfældigvis selv har en købsinteresse i.


Problemet er størst i de situationer hvor et produkt
slet ikke markedføres i DK -
der er det så at Fællestest kunne træde til. [/QUOTE]

Er det ikke et ret begrænset problem?

Jeg synes under alle omstændigheder at dit koncept lyder omstændigt. Jeg synes det ville være mere relevant at finde en måde at få diverse omkostninger der skal til for at få udført anmeldelserne dækket ind. Men jeg tror det er svært at gøre på en ikke-kommerciel facon. Hvad vil du f.eks. gøre i en situation hvor folk har indbetalt for at få en anmeldelse udført, og så er ham der laver den ikke i stand til at udføre/skrive en brugbar anmeldelse? Det er altså ikke nemt at skrive brugbare anmeldelser.

Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

jeg står altså bare og
mangler en DVB-C recorder med
mpeg4

Jeg tror det er hér problemet ligger, du overvurderer behovet fordi du tilfældigvis selv står i det. Jeg synes det var mere relevant at lægge den samme energi i f.eks. at få folk til at slæbe deres eget udstyr et givent sted hen, og give folk mulighed for at samles til en shoot-out, f.eks. dén plasma shootout jeg tidligere har truet med, men som jeg ikke p.t. har tid til at arrangere. Mange vil gerne se dén shootout ført ud i livet, men ingen har meldt sig frivilligt til at samle trådene, selv om jeg har tilbudt at lægge lokaler til.

Jeg tror du meget hurtigt med dit koncept vil løbe ind i det helt overordnede problem med mere eller mindre alt hvad der er internet-baseret: Brugerne vil gerne modtage, men helst ikke yde. Der er folk nok der brokker sig over diverse ting her på siden, men spørg de samme folk om de eksempelvis ville betale for at bruge siden hvis det løste de ting de beklager sig over, eller alternativt selv byde ind med noget der kunne forbedre det, så har man pludselig alle mulige undskyldninger for hvorfor det er alle de andre der skal yde og ikke én selv.

Hvis vi nu skal være lidt konstruktive ud fra din tankegang, var det så ikke mere interessant at forsøge at få folk til på den ene eller den anden måde at spytte i kassen til at kunne opstille et givent produkt, eller flere produkter til en shootout, et sted hvor der er adgang for alle der ønsker at deltage. Så kan "fællestest" i stedet dække over at flere brugere har været med til testen, har taget hver deres test-materiale med, og har måske hver deres indgangsvinkel til hvornår et produkt er godt eller dårligt? Det kunne da skabe nogle yderst interessante og konstruktive debatter, hvis 10-20 personer skrev deres mening om det samme produkt, ud fra præcist samme forudsætning.

Det ærgrer mig gang på gang, hvor få af deltagerne til diverse arrangementer - både mine egne og andres - der tager afsæt i de demonstrationer der har været, til en debat efterfølgende om de produkter der har været demonstreret. Eller omvendt, hvorfor der ikke er nogen der tager lidt mere initiativ og eksempelvis som i diskussionen om blu-ray afspillere, samler 3-4 ejere af forskellige afspillere til at mødes og afprøve tingene i praksis. Det er som om alle læner sig tilbage og venter på at "nogen" skal arrangere det hele. Jeg synes det er synd at man ikke får kædet diskussionerne her på siden lidt mere sammen med real-life arrangementer.

Jeg kan sige så meget, at hvis jeg troede på at jeg kunne leve af udelukkende at lave anmeldelser, afholde arrangementer og undervisning, og levere information hjælp som igennem fora'ene, så ville jeg hjertens gerne gøre dét frem for at være forhandler. Jeg tror desværre bare ikke på at det er muligt at få nok mennesker til at betale for det, og da slet ikke hvis det ikke samtidig skal være en lukket fest for de relativt få der så betaler, hvilket ville ødelægge en del af pointen.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 13:39

Beklager at det blev så langt, jeg vil ikke stjæle din tråd eller noget, bare levere mine input - jeg tror ikke rigtigt på konceptet som du fremstiller det (set fra en forbrugers synspunkt, ikke som forhandler).

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu